19 februari 2011

Fernande Teernstra nr. 3 CDA Fryslân in debat

Dinsdagmiddag 15 februari 2011 vond er een debat plaats in de kantine van de RSG Simon Vestdijk te Harlingen. De leerlingen konden vragen stellen aan de kandidaten van de deelnemende partijen. Voor CDA Fryslân was Fernande Teernstra aanwezig, de nr. 3 op de lijst. Fernande is 28 jaar en is op dit moment het jongste Statenlid. CDA Fryslân heeft maar liefst drie jonge kandidaten bij de eerst tien op de lijst. Dit zijn nr. 3 Fernande Teernstra, Nr. 5 Sietske Poepjes en Nr. 8 Kristiaan Strijker.

Fernande vertelt een leerling over het belang van een digitale snelweg in Fryslân

Ze zijn erg ambitieus en willen het een en ander veranderen in onze provincie. Ze hebben hier de volgende ideeën over:

Meer en beter onderwijs, zowel MBO, HBO als universitair. We willen hier naar school of naar de universiteit!Een geweldige digitale snelweg in Fryslân: bits & bytes hebben de toekomst!Een goed OV-systeem in Fryslân. Jongeren zonder rijbewijs moeten ook ergens kunnen komen.Stimuleren van een gezonde huizenmarkt in Fryslân: we willen hier kunnen blijven wonen!Behoud van onze eigen Friese cultuur: we zijn trots op onze eigen taal, evenementen en sporten!

Het was een druk bezochte middag. Dit kwam mede doordat een aantal klassen dit debat verplicht moesten bijwonen. De leerlingen hadden de verkiezingsprogramma’s vooraf doorgenomen en vragen geformuleerd. De deelnemende partijen kregen allemaal twee tafels toegewezen in de kantine waarop ze hun campagnemateriaal konden uitstallen.

Achter de CDA campagnetafel: campagneleider Mirjam Datema, fractievoorzitter Trees Fijnvandraat en secretaris Douwe Homan luisteren naar het debat.

Enkele punten waar Fernande voor staat:

Met kracht uitvoeren van plannen voor nieuwe, veiligere wegen en spoor.Ruimte voor ondernemers en steun voor goed basisonderwijs.Trots zijn op onze gemeenschapszin en de Friese cultuur en nuchterheid.Goed bestuur dat dicht bij mensen staat.

Haar persoonlijke aandachtspunten zijn:

Een goede weidevogelstand. Provinciaal geld hiervoor moet zo efficiënt mogelijk worden besteed.Een goede balans tussen ecologie en economie. We kunnen ons Friese landschap best behouden en gebruiken!Politiek is ook voor jongeren en hun toekomst.In gesprek met de burgers, in plaats van besluiten over de burgers.