09 mei 2024

In memoriam Hans Hettinga 1959-2024

Zeer plotseling is overleden onze afdelingsvoorzitter Hans Hettinga. We zijn geschrokken en bedroefd door zijn overlijden.

Hans was charismatisch, intelligent, bescheiden en had altijd een luisterend oor, zonder oordeel. Daarbij was hij een bestuurder in hart en nieren. Niet alleen bij het CDA maar ook binnen Friesland Campina. Hans is in de gemeente Nijefurd begonnen in het bestuur van het CDA en werd hier op 12 maart 2002 raadslid. Na de herindeling in 2011 werd Hans raadslid in de nieuwe gemeente Súdwest-Fryslân. Hij volgde in 2014 Hans Visser op als fractievoorzitter.

Hans Hettinga was gedegen en kon met weinig woorden tot de kern van zaak komen. Helder en duidelijk vertaalde hij de standpunten van het CDA in de gemeenteraad. Hans was geliefd en gewaardeerd binnen zowel de coalitie als de oppositie. Hij wist als verbinder altijd de juiste toon te vinden om de onderlinge samenwerking vorm te geven.

Op 15 december 2016 nam Hans afscheid van de fractie om zich te wijden aan zijn werk als commissaris bij Friesland Campina. Maar Hans liet het CDA niet los. Hij nam na zijn afscheid als raadslid plaats in het bestuur en werd voorzitter van de lokale afdeling van Súdwest-Fryslân. Dankbaar zijn we voor zijn innemende en inspirerende jarenlange inzet voor het CDA Súdwest-Fryslân en eerder Nijefurd.

Wat zullen we Hans, zijn kennis, ervaring en ‘nocht yn it libben’ missen.

We wensen Elly en de kinderen veel sterkte en kracht bij dit onvoorstelbare verlies.