24 november 2020

Raadspraat: CDA Súdwest-Fryslân over vitale binnensteden

Aan het innemen van een standpunt gaat heel wat vooraf. We lezen de stukken grondig door, gaan in gesprek met betrokkenen en overleggen veelvuldig.
In deze terugkerende rubriek legt CDA Súdwest-Fryslân nog eens helder uit hoe ze aankijkt tegen een raadsonderwerp en vooral waarom. Deze keer vertelt Arjen Doedel meer over  de uitdaging om centra van steden levendig en vitaal te houden.

CDA gaat voor vitale binnensteden.

Volgens deskundigen dreigt op korte termijn leegstand voor één op de vijf winkels in middelgrote steden. Vanwege de coronacrisis kopen klanten vaker online in plaats van dat ze naar de winkel gaan en dat geldt inmiddels ook voor de ouderen. Het is een illusie om te denken dat deze trend aan onze gemeente voorbij zal gaan.

Daarom heeft het CDA onlangs geen gehoor gegeven aan het verzoek om detailhandel toe te staan aan de Snekerstraat 3 te Bolsward. De bestaande detailhandel staat onder druk, er is al leegstand. 450 m² extra verkoopvloeroppervlak kan het centrum van Bolsward niet aan is thans onze mening. Het zou het centrum van Bolsward uiteen trekken. Terwijl een aaneengesloten, geconcentreerd winkelgebied met horeca het centrum van Bolsward juist zo aantrekkelijk maakt. Voor Snekerstraat 3 zal in samenspraak met o.a. de omgeving een andere invulling gezocht moeten worden.

Wil je verder praten met het CDA? Dat kan! We gaan graag het gesprek aan. Stuur een mail naar [email protected] en wij nemen contact met je op.

• Arjen Doedel