14 maart 2011

Súdwest Fryslân krijgt JongerenAdviesRaad

De gemeente wil een JongerenAdviesRaad (JAR) oprichten, zoals voorgesteld door het CDA in de eerste raadsvergadering op 3 januari. De tien tot twaalf jongeren, van 14 tot en met 23 jaar, uit de hele gemeente mogen de belangen behartigen van alle jongeren in Súdwest Fryslân. De oude gemeente Wymbritseradiel stelde in 2008 al een JAR in. Deze jongeren waren zeer enthousiast en willen zich verder inzetten om een JongerenAdviesRaad in de nieuwe gemeente Súdwest Fryslân op poten te zetten.

,,De taak van de JAR is om het college en/of raad te voorzien van een advies vanuit het perspectief van jongeren zelf met betrekking tot onderwerpen die de jongeren direct dan indirect aangaan”, zo schrijft het college in haar voorstel. ,,Het is erg belangrijk dat de jongeren die deelnemen aan een JongerenAdviesRaad zich serieus genomen voelen. Daarom is het van groot belang dat er met een gegeven advies serieus wordt omgegaan. Dit is te bereiken door bijvoorbeeld over een gegeven advies van de JongerenAdviesRaad minimaal een keer per jaar een overleg te organiseren tussen de JongerenAdviesRaad en het college of de raad”, zo vervolgt het college. ,,De ervaringen met jeugdadviesraden in andere gemeenten zijn erg verschillend. Bij de een werkt het uitmuntend terwijl het bij de andere maar niet wil vlotten. Omdat niet te voorspellen valt hoe het in de gemeente Súdwest Fryslân zal verlopen is het raadzaam om eerst een periode van twee jaar proef te draaien.” Daarna zal de gemeente de JAR evalueren. De JongerenAdviesRaad zal volgens de gemeente zeker twee jaar nodig hebben om uit de verf te komen. In de raadsvergadering van 31 maart zullen de jongeren geïnstalleerd worden.

[bron: Bolswards Nieuwsblad]