27 september 2017

Tekeningen weg: Tegelrotondes Makkum ook? - Update

De tegelrotondes van Makkum verdwijnen mogelijk. De originele tekeningen van de tegeltableaus op de verkeerselementen zouden weg zijn waardoor renovatie moeilijk wordt.

De gemeente Súdwest-Fryslân kondigde ruim een jaar geleden aan dat ze de betegelde bollen op de vier rotondes in de Suderseewei in Makkum wil opknappen.

Waarom dat dan nog niet is gebeurd, wilde Jentje Steringa van het CDA Súdwest-Fryslân maandag tijdens de commissievergadering weten van wethouder Durk Stoker. Deze kon niet anders dan vertellen dat de tekeningen weg zijn waardoor de tableaus niet meer bij te maken zijn. ,,En om der no blanko tegels yn te dwaan is ek neat. Wy dogge stúdzje nei hoe’t wy it no ynfolje wolle en kinne.’’
Steringa vond het vreemd dat de tekeningen niet meer te vinden zijn. Het zou bijzonder jammer zijn voor Makkum als de tegelplateaus zouden verdwijnen.

Navraag van Steringa bij René van der Bruggen, samen met Gea Kuiper de ontwerpers van de rotondes, leert dat de oorspronkelijke ontwerpbestanden nog bestaan. De sjabloonvellen, waarmee destijds de ontwerpen in houtskool op de tegels zijn overgebracht, zijn mogelijk wel verdwenen, deze zouden eventueel opnieuw gecreëerd kunnen worden.

*Update*: De ontwerper heeft inmiddels zijn eigen tekeningen aan de gemeente ter beschikking gesteld. De gemeente kijkt nu naar de kosten die met een restauratie zijn gemoeid.

(Foto: ©Patrick Janssen, 2017)