06 juli 2011

Verandering in de zorg, kans of bedreiging voor Súdwest Fryslân

In juni heeft het kabinet de plannen gepresenteerd voor de toekomst van de langdurige zorg. Mensen vragen zich af, wat gaat er gebeuren en wat voor invloed heeft dit op mijn persoonlijk? Eén onderdeel is dat de begeleiding van de AWBZ over gaat naar de WMO en daarmee de verantwoordelijkheid van de gemeente.

De zorgkantoren die het AWBZ geld onder de zorgaanbieders verdelen verdwijnen. In plaats daarvan gaan de zorgverzekeraars vanaf 2013 de uitvoering van de AWBZ op zich nemen. Een deel van de AWBZ (begeleiding) gaat naar de gemeenten. De gemeente krijgt in het kader van de WMO een nog belangrijkere rol voor de inwoners van onze gemeente Súdwest Fryslân. Voor de gemeente wordt dit een uitdaging om meer maatwerk te leveren. De 9 prestatievelden van de WMO kunnen nog meer worden uitgewerkt en als één geheel toegepast in een burger- of cliënt situatie.

Een andere nieuwe maatregel is binnenkort het scheiden van wonen en zorg. De verwachting is dat mensen door zelf de huur te betalen ook zelf bepalen waar ze gaan wonen en waar ze zorg willen ontvangen. De gemeente kan hier een belangrijke rol in spelen door er voor te zorgen dat er een zorg of ondersteuningsinfrastructuur is in de dorpen en steden. Dit betekent dat de organisatie van zorg en ondersteuning dichtbij de cliënt moet zijn en op elkaar afgestemd moet zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan voldoende vrijwilligerswerk en mantelzorgondersteuning, met als doel dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en functioneren zoals ze zelf graag willen.

Ik vind dat we ervoor moeten zorgen dat de zorg ondersteunend is aan het dagelijks leven van de cliënt. Door een nog betere afstemming tussen de verschillende partijen, zorgverzekeraars, zorgaanbieders, woningbouwcorporaties en de WMO zijn er ook kansen. Zeker voor zo’n grote gemeente als Súdwest Fryslân!!

Uilkje Attema
CDA raadslid