10 juni 2021

Omgevingsvisie gemeente Nijkerk

In de afgelopen maand heeft de raad het “Koersdocument Omgevingsvisie gemeente Nijkerk 2040” besproken en vastgesteld. Daarmee wordt een kader gesteld voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen binnen onze gemeente. Het gaat over ruimte voor wonen, werken, mobiliteit, voorzieningen, landbouw, landschap en duurzaamheid, dus zonnevelden en windturbines. Dit koersdocument wordt vertaald naar een omgevingsvisie die wij in het najaar mogen verwachten.

De ruimte die wij hebben is beperkt en dat betekent dat wij keuzes moeten maken. Die keuzes worden in dit koersdocument nog maar ten dele gemaakt. Enerzijds lezen wij genuanceerde uitgangspunten, zoals behoud van onze identiteit, behoud van het landschap en ruimte voor onze boeren en daar staan wij volledig achter. Anderzijds lezen wij over een groei naar 60.000 inwoners, met forse woningbouw in ons buitengebied, dus aantasting van het landschap en veel minder ruimte voor de agrarische sector en dat is niet de richting die wij op willen.

De raad heeft eerder besloten tot een bouwtempo van 250 woningen per jaar tot 2030 en dat wordt nu doorgetrokken tot 2040. Maar als de regio daarom vraagt dan is het college bereid dat aantal te verhogen naar 350 woningen per jaar. Het CDA vindt dat niet de regio ons bouwtempo bepaalt, want dat bepalen wij zelf en dat leggen wij straks vast in een nieuwe omgevingsvisie. Met een amendement van CU-SGP, mede ingediend door DLP en het CDA hebben wij het koersdocument op dit punt gecorrigeerd.

Dat wij alert moeten blijven bleek opnieuw bij de presentatie van het Ontwikkelbeeld Regio Amersfoort. Daar hanteert men een zogenoemde schuifruimte en dan zien wij bij schuif 2 dat de woningbouw in de regio Amersfoort vooral wordt geconcentreerd rondom Nijkerkerveen. Dat lijkt verdacht veel op plannen die de gemeente Amersfoort in het verre verleden al eens heeft gepresenteerd. Dit Ontwikkelbeeld wordt mogelijk al eerder vastgesteld dat onze Omgevingsvisie, maar wat ons betreft mag dit niet gebeuren.

Daarnaast blijven wij primair bouwen voor de lokale behoefte, sociale huurwoningen, huur- en koopwoningen in lagere en betaalbare prijscategorieën, zoals eerder vastgelegd in de woonvisie, ook voor jongeren, starters en senioren. Deze woningen bieden wij eerst lokaal aan, zodat vooral onze eigen inwoners die woningen kunnen afnemen.

Verder vindt het CDA dat wij in de nieuwe omgevingsvisie heel gericht gebieden moeten aanwijzen waar woningbouw nog mogelijk is, zodat wij onze identiteit, het landschap en forse groene buffers tussen de kernen kunnen behouden en er ruimte blijft voor de landbouw. Het CDA heeft een aantal gebieden aangewezen waar volgens ons nog woningbouw mogelijk is.

Wij denken aan het gebied Luxool, waarbij hoogbouw rondom het station mogelijk is, en dat geldt ook voor het tegenover gelegen gebied waar nu Bronswerk is gevestigd. Dat vraagt wel een goede verkeersontsluiting. De sportvelden kunnen we situeren tussen de Oude Amersfoortseweg en de spoorlijn en de Amersfoortseweg, met bebouwing tegen de spoorlijn en met een ingang tegenover het zwembad. Het huidige landschap op Slichtenhorst kunnen wij dan behouden. Verder is woningbouw mogelijk bij de Havenkom (hoogbouw) en bij of in combinatie met het (nieuwe) winkelcentrum Paasbos. Bij Nijkerkerveen zien wij, nadat deelplan 3 is afgerond (richting Laakweg), nog ruimte tussen de huidige kern en de Amersfoortseweg.  

Verder hebben wij ook gesproken over mobiliteit, de oostelijke rondweg, de zuidelijke ontsluiting, het openbaar vervoer en een goed fietsnetwerk. Het CDA heeft daar een genuanceerde mening over, maar daar komen wij de behandeling van de mobiliteitsvisie nog uitgebreid op terug. Deze mobiliteitsvisie verwachten wij ook in het najaar en samen met de omgevingsvisie zijn er dan belangrijke beslissingen te nemen over de toekomstig ruimtelijke inrichting van onze gemeente.

Joop van Ruler
CDA-fractievoorzitter

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.