17 augustus 2021

Column Huis aan Huis 17 augustus 2021 Wichert Stoffer CDA Lokaal

Huisdieren

Iedere zomer komen ze helaas weer voorbij: schrijnende verhalen over achtergelaten en verwaarloosde huisdieren. En de vooruitzichten op dat gebied stemmen niet tot vrolijkheid. Tijdens de hoogtijdagen van de pandemie, toen veel mensen thuis werkten, nam de vraag naar huisdieren enorm toe. Ongetwijfeld zullen vele huisdieren een prima leefomgeving hebben gekregen, maar er zullen zeker ook impulsaankopen zijn gedaan. Dat o-zo-schattige pasgeboren diertje vraagt toch wat meer aandacht en zorg dan voorzien. En nee, dat beestje verdwijnt niet ineens als je op vakantie wil. ‘Marktplaats’ staat vol met advertenties van ‘baasjes’ die een goed tehuis voor hun meer aandacht verdienende huisdier zoeken.

Naast onze eigen schapen, kippen, parkieten en vissen, zorgen we op dit moment ook voor enkele pony’s, nog meer kippen, een konijn en een hond. Huisdieren van mensen die erover hebben nagedacht dat hun dieren ook tijdens de vakantie verzorgd moeten worden. Als huisdier is het overigens goed wonen in de gemeente Nunspeet. Er is volop ruimte, veel natuur waarin heerlijk gewandeld en gereden kan worden. En gelukkig zijn er inwoners en raadsleden die zich inzetten om die natuur toegankelijk te houden. Recente voorbeelden zijn de zandverstuiving bij Hulshorst en de Zandenbosvennen. Ook is er bijvoorbeeld schuilstallenbeleid om dieren te kunnen beschermen tegen de elementen. Het is belangrijk om bij toekomstige beleidsontwikkeling ruimte te blijven bieden aan het hobbymatig, maar zeker ook bedrijfsmatig houden van dieren.

Verantwoordelijkheid

Bestuur en gemeenteraad hebben een verantwoordelijkheid om dierenbezitters ruimte te bieden en te zorgen voor goed beleid op het gebied van dierenwelzijn. Inwoners hebben de verantwoordelijkheid om goed voor hun dieren te zorgen. Huisdieren zijn kwetsbaar en afhankelijk van de zorg van eigenaren. Denk daarom goed na voordat je een huisdier aanschaft. En voorkom dat je omgeving overlast ervaart door jouw huisdier. Ik kreeg bij de overdracht van onze tijdelijke hond een klein rolletje plastic zakjes overhandigd. Ik gebruik ze dagelijks: een kleine moeite, maar het voorkomt grote ergernis.