10 december 2020

Column in Huis aan Huis 9 december 2020

door Koos Meijer

Wat was

Zo’n 5 jaar geleden was Floris Weesduidelijk als columnist in een lokale Nunspeetse krant actief. Tientallen columns schreef hij en die konden op veel herkenning en waardering van de Nunspeetse samenleving rekenen. En ineens was Floris met onbekende bestemming vertrokken.  Jammer, want hij wist, vaak met een kwinkslag, meestal de vinger op de juiste plek te leggen. Ik heb toen diverse columns in mijn digitale archief opgeslagen. Afgelopen week kwam ik weer eens in die bewuste map terecht en las een paar columns door. En wat blijkt; Floris benoemde een aantal zaken goed, maar hij had ook een vooruitziende blik. Een paar voorbeelden en afgezet tegen het wat nu is.

Wat is nu

In de discussie over de ontwikkeling van de woonwijk ’t Hul Noord komt het argument dat Nunspeet daar alleen voor Nunspeters moet bouwen nogal eens voorbij. Floris brak een lans voor de vluchtelingen en statushouders. Ook die mensen moeten een plek in onze samenleving krijgen en een volwaardig dak boven hun hoofd. En zo ontstaat er vanuit die groep ook een behoefte aan woonruimte.
In 2016 vroeg Floris zich af of de verkeers- en informatieborden niet weg ontsierend waren. Hoe treffend, na veel aandringen van de SGP en het CDA zijn er veel ontsierende borden nu eindelijk uit het Nunspeetse straatbeeld verdwenen.
En dan de stationsomgeving. Floris schreef: “Ons mooie dorp moet het hebben van de toeristen. En die ontvangen je aan een mooie voordeur, het Stationsplein dus. En dat een mooie entree werkt weet iedere Nunspeetse winkelier”. Gelukkig komt het beeld van een prachtige, veilige en efficiënte toegang tot Nunspeet steeds dichterbij. 2021 wordt het jaar waarin de Nunspeetse samenleving hierover spijkers met koppen gaat slaan.

Maar eerst de kerstdagen en de jaarwisseling. Beide bijzondere dagen in een kalenderjaar en dit jaar omgeven door allerlei beperkingen.  Het CDA wenst u en jou de rust en vrede om op ieders eigen wijze een zinvolle invulling aan die dagen te geven.