27 mei 2020

Renkum onderdeel van oproep binnen het CDA om vluchtelingenkinderen

Binnen het CDA roept een groeiende groep van lokale afdelingen het hoofdbestuur van die partij op het standpunt aan te passen over de 500 weeskinderen die vastzitten in Griekse vluchtelingenkampen. Eerder besloot het kabinet geen van deze kinderen op te nemen, de landelijke CDA-fractie sloot zich bij de lijn aan.  Diverse lokale afdelingen leggen zich niet bij dit standpunt neer. Sinds de oproep nu even rondgaat binnen het CDA hebben al een veertigtal lokale afdelingen zich aangesloten.

De regering van Griekenland vroeg vorige maand in het licht van de coronacrisis andere EU-landen om hulp bij de opvang van 2500 verweesde vluchtelingenkinderen. Naast diverse Europese landen verklaarden ook ruim vijftig gemeenten uit het hele land die zich bereid 500 van de weeskinderen op te nemen. Het kabinet besloot echter aan dit aanbod geen gehoor te geven.

De gezamenlijke oproep lijkt sterk op de, uiteindelijk succesvolle, acties rond het kinderpardon begin 2019. Lokale afdelingen en prominenten leden uit de toenmalige ‘kinderpardoncoalitie’ richten zich ook deze keer tot het hoofdbestuur. Ditmaal is de coalitie echter breder zo roepen naast lokale afdelingen nu ook meerdere provinciale afdelingen het hoofdbestuur op het standpunt aan te passen.

De woorden van de lokale afdelingen echoën die van diverse prominente leden binnen het CDA. Zo roepen oud-ministerpresident Dries van Agt en andere CDA-zwaargewichten als Herman Wijffels, Bert de Vries, Ad Koppejan en Tineke Lodders ook op tot opname van de 500 weeskinderen.