07 december 2023

Van de voorzitter: Een bewogen raadsvergadering tot half één ‘s nachts!

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 29 november besloot de raad met elf stemmen vóór en 12 stemmen tegen om niet verder te gaan met het onderzoek om naast een herindeling of splitsing van de gemeente Renkum ook het zelfstandig blijven van de gemeente als optie te onderzoeken. In de opdracht van de raad aan het college (c.q. een gemeentelijke Projectgroep) tot verder onderzoek van de door Berenschot uitgewerkte scenario’s is  deze optie destijds niet meegenomen (alleen de vier scenario’s voor van
samenwerking met of aansluiting bij buurgemeenten).

Hoewel ook de bestaande bestuurskracht wordt onderzocht, wordt het behoud van de zelfstandigheid van de gemeente als mogelijkheid door dit besluit niet verder onderzocht. Dat betekent dat we geen volledig onderbouwd alternatief hebben voor een  toekomstige herindeling of splitsing.

Het CDA, Gemeente Belangen, Fractie John Bartels en Omzien naar Elkaar hebben samen met kracht de raad erop gewezen dat veel inwoners voor zelfstandig blijven zijn, de Collegevisie daar nog maar kort geleden ook van uitging en in menig verkiezingsprogramma voor zelfstandig blijven werd gepleit. Zij vinden dan ook dat er goed naar de inwoners geluisterd moet worden.

Wat wil het CDA?
Wij willen de inwoners mobiliseren om de raad en het college te bewegen alsnog alle opties goed tegen elkaar af te wegen. Dat betekent dat het college niet alleen herindeling bij één andere gemeente of splitsing van de gemeente om aan te sluiten bij twee of meer buurgemeenten onderzoekt, maar daarnaast ook onderzoekt wat het handhaven van de zelfstandigheid van Renkum zou betekenen. Opdat door de inwoners en de raad een goed onderbouwde keuze gemaakt kan worden. Wij staan immers voor de mensen in Renkum! Er zijn zelfs al ideeën om een informatiebijeenkomst te organiseren.

Kom daarom in ieder geval op 10 januari 2024 naar de CDA ledenvergadering en neem sympathisanten mee die er net zo over denken. En anders bel of mail uw mening naar het secretariaat van het CDA. Nader informatie over aanvangstijd en locatie volgt nog.

Met een hartelijke CDA groet,
Frits Ruyten