3.1 Economie en arbeid

Het CDA vindt ruimte om te ondernemen belangrijk. Een gezonde lokale economie is een van de belangrijkste basisfactoren voor de leefbaarheid in kernen. Niet alleen zorgen circa 2.100 bedrijven en instellingen in Renkum voor 12.100 banen, ook zijn Verenigingen en evenementen door middel van sponsoring in belangrijke mate afhankelijk van maatschappelijk betrokken ondernemers. De afgelopen jaren hebben bedrijven te maken met de gevolgen van de heersende economische recessie. Bedrijven hebben het daardoor lastig en bezinnen zich op welke wijze de toekomst tegemoet te moeten treden en zijn soms gedwongen om vergaande maatregelen te treffen. De actuele tekenen van herstel geven hoop op hernieuwd perspectief.

Het CDA kiest voor een eerlijke economie waar goed ondernemen mogelijk is. Zo’n economie vraagt een proactief gemeentebestuur dat denkt in mogelijkheden en kansen voor ondernemers en dat voorwaarden schept om te ondernemen. Het CDA wil dat de gemeente meer dan ooit een partner is voor ondernemers zodat er samen gewerkt kan worden aan stimulering van de lokale economie, het verbeteren van de werkgelegenheid en de leefbaarheid van kernen. Het CDA richt zich hierbij in eerste instantie op het zo optimaal mogelijk faciliteren van het bestaande bedrijfsleven. Tevens ziet het CDA kansen om passende vormen van nieuwe bedrijvigheid aan te trekken. Hierbij worden met name mogelijkheden gezien in de recreatieve sector.


Speerpunten

Gemeentelijke dienstverlening
Ondernemers in de gemeente Renkum verdienen een gemeentebestuur dat proactief is. Het CDA verstaat onder een proactieve houding: een betrokken en, in dit verband, voorwaarden scheppend gemeentebestuur dat met ondernemers meedenkt, kansen ziet en initiatieven faciliteert. In dit kader zet het CDA in op de volgende speerpunten van beleid:

Keuzes CDA:

1.     Aanpassing aanbestedingsbeleid met besef van de mogelijkheden en het benutten van de     kansen voor lokale ondernemers of samenwerkingsverbanden van lokale ondernemers.

2.    Invoering economisch accountmanagement: een bedrijvencontactfunctionaris die     fungeert als aanspreekpunt voor ondernemers met vragen aan de gemeentelijke     organisatie en die zich inzet voor een snelle en doelmatige afhandeling van vragen of     aanvragen.

3.    Oog en gevoel voor overbodige regelgeving en werken aan afschaffen daarvan en het     beperken van bureaucratie.

4.    Stimuleren van starters en zelfstandigen zonder personeel: de starters van nu zijn de     ondernemers van morgen. Een van de acties zou kunnen zijn om te komen tot een     netwerk van ZZP-ers binnen de gemeente. Velen kunnen van elkaar profiteren maar weten     elkaar niet te vinden. Door netwerkvorming te stimuleren kunnen contacten worden gelegd     en wensen in beeld worden gebracht als input voor nieuw beleid.

5.    Verbeteren gemeentelijke communicatie: actief en tijdig informeren over zaken die     ondernemers aangaan zoals bijvoorbeeld infrastructurele maatregelen.
 


Detailhandel:
De economische recessie en nieuwe trends als e-commerce zijn bedreigend en tegelijkertijd een kans voor detailhandelsgebieden in Nederland. Leegstand en profilering zijn vraagstukken die om een strategie vragen. Ook in de gemeente Renkum zien we verschillen als het gaat om het type winkelgebied en bijbehorende vraagstukken (de “bricks en de clicks”). Het CDA is van mening dat fysieke winkelgebieden een toegevoegde waarde hebben en belangrijk zijn voor de leefbaarheid van dorpen. Het gemeentebestuur moet actief inzetten op het bruisend houden van onze winkelcentra. Het CDA formuleert in dit verband de volgende speerpunten van beleid:

Keuzes CDA:

1.     Zorgdragen voor voldoende, gratis en duidelijk bewegwijzerde parkeervoorzieningen in de     directe nabijheid van winkelgebieden.

2.    Het faciliteren van de invoering van centrummanagement in de diverse     winkelgebieden     waardoor de vraagstukken leegstand, activiteiten en promotie in samenhang kunnen     worden opgepakt.

3.    Meewerken aan de invoering van vormen van collectieve fondswerving     (reclamebelasting)     in gebieden waar winkeliers daarom verzoeken. De inkomsten daaruit zijn beschikbaar als     subsidie uitsluitend voor het uitvoeren van het centrummanagement.

4.    Het opzetten van een overleg tussen winkeliers, pandeigenaren en gemeente ten einde     een gezamenlijke visie te formuleren op het beheer en de ontwikkeling van het     winkelgebied.

5.    Versneld inzetten op uitvoering van het plan van aanpak van de taskforce Renkum-    Centrum. Het winkelgebied van het dorp Renkum kampt met een aantal specifieke     problemen waaronder een hoge leegstand. Daarom is in het plan van aanpak van de      taskforce een samenhangend pakket van maatregelen geformuleerd om het winkelgebied     te revitaliseren. Dit plan van aanpak, inclusief een gebiedsontwikkeling van locaties in het     centrum, dient versneld gerealiseerd te worden om het winkelgebied te upgraden.

6.    Een juiste profilering van het winkelgebied van Oosterbeek. Oosterbeek huisvest een groot     aantal kwaliteitswinkels. Nu de Bijenkorf in Arnhem haar deuren sluit, is de vraag op welke     wijze het winkelgebied van Oosterbeek hier van kan profiteren. Een goede     marketingstrategie van het winkelgebied kan een bijdrage leveren om Oosterbeek te     profileren bij consumenten.
 


Bedrijventerreinen:
Bedrijventerrein zijn een belangrijke factor voor de economie in onze gemeente. Inspelen op de wensen van de bedrijven die er gevestigd zijn of zich willen vestigen is belangrijk. CDA ziet daartoe de volgende speerpunten van beleid:

Keuzes CDA:

1.     Inzicht in de huisvestingswensen van bedrijven op dit moment en in de toekomst.     Daarom wil het CDA dat het gemeentebestuur een inventarisatie doet bij het gevestigde     bedrijfsleven voor een goed onderbouwde nieuwe economische visie.

2.    De mogelijkheden in kaart brengen om de bestaande bedrijventerrein toekomstbestendiger     te maken door middel van een aansluiting op het glasvezelnetwerk.
   
3.    Mogelijkheden voor het realiseren van bedrijfsverzamelgebouwen en flexibele     kantoorruimtes. Bedrijventerrein en/of verzamelgebouwen moeten ook mogelijkheden     bieden voor starters of ZZP-ers. 

4.    Het aanpakken van de openbare ruimte van de bedrijventerreinen. Zorgdragen voor een     aantrekkelijke uitstraling door goed onderhoud van groen en perken. Een goed     onderhouden openbare ruimte zorgt ook dat bedrijven geneigd zijn om in de beeldkwaliteit     van hun panden te investeren.     
 
5.    Het verbeteren van de bewegwijzering op bedrijventerreinen, waar nodig revitalisering van     de terreinen en een adequaat parkmanagement nastreven met de ondernemers.

6.      In overleg met de Ondernemerskring Midden-Gelderland onderzoeken hoe de beveiliging     van de bedrijfsterreinen kan worden verbeterd.


Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.