Onderwijs, scholing en kinderopvang

Kwalitatief goed onderwijs
Opgroeiende kinderen moeten de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen en te benutten. Dit begint vaak op school. Scholen moeten dan ook voldoen aan kwaliteitseisen en een omgeving bieden waarin leerlingen zich vertrouwd voelen en goed kunnen ontwikkelen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs berust bij de schoolbesturen. De gemeente faciliteert en borgt. Zo heeft de gemeente ook de bevoegdheid voor toezicht op schooluitval en op het voorkomen en tegengaan van onderwijsachterstanden. Deze taak heeft hoge prioriteit voor het CDA. Het CDA vindt ook dat er voor alle leerlingen een passend onderwijsaanbod moet zijn, vanaf augustus 2014 zijn de schoolbesturen c.q. samenwerkingsverbanden daar verantwoordelijk voor. De gemeente overlegt met die schoolbesturen over de plaatsingsmogelijkheden.


Onderwijshuisvesting
Goed onderwijs vraagt om goede onderwijshuisvesting. Het CDA vindt dat het initiatief voor samenwerking van scholen vanuit de scholen zelf of vanuit de ouders moet komen.
 
De huisvesting van onderwijs krijgt bijzondere aandacht binnen het kader van het vastgestelde Integraal Huisvestingplan (IHP). Mede vanwege de te verwachten afname van het aantal leerlingen, hebben twee schoolbesturen in het dorp Renkum aangegeven binnen hun denominatie de scholen te laten fuseren. Het CDA pleit voor het faciliteren van deze fusie met adequate huisvesting. Binnen dit IHP past in de visie van het CDA de realisatie van een “kindercentrum” in het dorp Doorwerth.

Het CDA pleit voor optimale benutting van de faciliteiten voor sport, spel en bibliotheek door scholen.  Veiligheid in en rondom scholen is en blijft een bijzonder aandachtspunt.


Maatschappelijke stage
Scholen voor voortgezet onderwijs hebben, naast een pedagogische, een maatschappelijke functie om jongeren voor te bereiden op hun taak in de maatschappij. De stage is een kans en een leuke uitdaging om kennis te maken met het vrijwilligerswerk.

Het CDA hecht er aan jongeren te stimuleren zelf keuzes te (-kunnen-) maken bij de invulling van de maatschappelijke stage. Afgezien van het beleid van de landelijke overheid in deze, hecht het CDA aan de maatschappelijke stage als onderdeel van de ontwikkeling van de jongeren.  


Kinderopvang en peuterspeelzalen
Het CDA hecht aan een goede kinderopvang  waarin het programma van de vroegtijdig voorschoolse educatie (VVE) is in te bedden. Ouders dienen zelf een toeslag aan te vragen volgens de fiscale regeling kinderopvang. Voor alleenverdieners ontstaat er een probleem omdat zij geen beroep kunnen doen op de fiscale regeling. Voor hen is een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang gewenst voor een beperkt aantal dagdelen. Kinderen hebben op deze wijze een gelijke start bij aanvang van de basisschool.
 
Volwasseneneducatie
Deze educatie is gericht op het wegwerken van taal- en rekenachterstand bij volwassenen met een passend onderwijsaanbod in taal en rekenen en de daarbij behorende digitale vaardigheden. Daarmee stellen we de mensen in de gelegenheid voor adequate maatschappelijke participatie.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.