17 maart 2022

CDA Voorst behaalt een klinkende verkiezingsuitslag!

CDA Voorst heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen 16,8% van de stemmen gehaald, 4,1% meer dan in 2018!

Dat percentage is goed voor ruim 3 zetels, waarmee we als tweede partij (was nummer drie) weer een factor van belang in de Voorster politiek zijn.

Daarom wil ik allereerst iedereen die CDA Voorst heeft gestemd hartelijk bedanken voor het in ons gestelde vertrouwen. U heeft daarmee gestemd voor verandering.

Verder wil ik graag iedereen bedanken die zich heeft ingezet voor onze campagne. Vanaf juni 2021 is er door een groep van 10 à 15 personen keihard gewerkt met als motto ‘’Wij zijn jouw samenleving’’.

Daardoor stond er continu druk op de ketel en zoals bij elke organisatie heeft dat wel eens wat wrijving veroorzaakt. Ik ben er trots op dat we samen het doel van een goede verkiezingsuitslag boven onze persoonlijk beslommeringen hebben kunnen stellen. Het is geweldig om nu te constateren dat dit resultaat heeft opgeleverd.

De felicitaties gaan uiteraard uit naar VoortvArend Voorst. CDA-lid Arend Jansen heeft met zijn team een geweldig resultaat behaald. In iets mindere mate geldt dit voor PvdA-GroenLinks, terwijl VVD-Liberaal2000 een klein verlies moest incasseren.

Er zijn daarmee vier oppositiepartijen van ongeveer gelijke grootte. Het verlies van de zittende coalitie (40% minder zetels) en de winst van de meeste oppositiepartijen biedt mogelijkheden ervoor te zorgen dat we in onze gemeente weer beter naar de burgers gaan luisteren. Deze vier partijen hebben op 2 maart gezamenlijk een avond georganiseerd met als onderwerp participatie. Uiteraard is Gemeentebelangen als grootste partij aan zet om de mogelijkheden van een coalitie te onderzoeken, maar het ligt voor de hand dat de huidige oppositiepartijen onderzoeken of een nieuwe coalitie die het echt anders wil gaan doen mogelijk is.

Tenslotte: we hebben een goede uitslag neer gezet en CDA Voorst kan met een sterke basis met vertrouwen naar de toekomst kijken. We hebben goede raadsleden en, met enkele geplande wijzigingen, is het bestuur na de ALV van 31 maart ook weer op sterkte. Met het oog op de toekomst zijn we wel actief op zoek naar nieuwe en betrokken leden. Om kennis te maken met het CDA en, zonder de druk van vacatures, te bezien op welke wijze het CDA versterkt kan worden.

Heb je daar oren naar, laat het ons dan weten via [email protected].

Hartelijke groeten,

Jaap Borst