06 oktober 2017

Boer zijn, boer blijven!

Maandag 2 oktober jl.was het grootste gedeelte van de CDA fractie aanwezig op een bijeenkomst georganiseerd door CDA Regio Achterhoek en LTO. Het onderwerp van de avond was Boer zijn, boer blijven!

Er waren 3 gastsprekers uitgenodigd:

Jaco Geurts, tweede kamerlid van het CDA en woordvoerder land- en tuinbouw, natuur, plattelandsbeleid en krimpgebieden, water en (landbouw)milieu.  Hij lichtte deze avond vooral toe dat het geen kunst is om boer te worden maar om boer te blijven. Zogenaamde dierenwelzijnsorganisaties treden steeds meer naar buiten met een negatief beeld van boeren maar vooral met gegevens die totaal niet kloppen. Zo wordt regelmatig de groeiende rundveestapel genoemd en bekritiseerd. Feit is dat sinds 2000 het aantal koeien in Nederland met 1 miljoen is afgenomen. Wel is het geitenaantal explosief gestegen en daar wordt nu met een pas op de plaats naar gekeken of dit nog wel verantwoord is. In Gelderland zullen tot 2025 nog 2700 boeren bedrijven stoppen. Maar de taak van de boeren is wel dat ze voedselzekerheid moeten bieden. Bovendien zijn zij de stoffeerders van het buitengebied.

Na Jaco deed Ruud Huirne het woord. Hij is directeur Food & Agri Nederland binnen Rabobank Nederland. Tevens is hij nog verbonden aan de Wageningen Universiteit als bijzonder hoogleraar Coöperatief ondernemerschap. Hij benadrukte dat de boer zorgt voor prima exportcijfers. De beschikbaarheid van voedsel moet omhoog de komende jaren. Voorkeur heeft het meer duurzaam produceren. Want er zijn nieuwe consumentenwensen. Daar moet adequaat en goed op ingespeeld worden. Natuurlijk hebben we daarbij internationale concurrentie en hebben de boeren nog veel werk te verzetten op het gebied van maatschappelijke acceptatie. Om voedselverspilling te voorkomen moet beter ingespeeld worden op de vraag. Hebben wat je wilt/kunt verkopen is daarbij het uitgangspunt.

Paulien Hogenkamp die als coach in de agrarische sector werkt, was de derde spreker. Zij doet aan individuele coaching en begeleidt daarin boeren in hun persoonlijke ontwikkeling. Zij komt daarbij veel boerenleed tegen. Ze helpt mensen om “de kop” leeg te krijgen waardoor er weer ruimte is voor creatieve ideeën. Paulien kreeg met haar verhaal en voorbeelden menig hoofd in de overvolle zaal aan het knikken van herkenning. Jaco Geurts stelde haar zelfs voor om met haar nuchtere boerenverstand eens de Tweede Kamer leden te “helpen” en met de neuzen de goede kant op te krijgen.

Na afloop dankte Henk Maalderink, voorzitter van CDA Regio Achterhoek de sprekers. De avond werd als zeer positief ervaren en boeren en aanwezige politiek gingen met een zeer positief gevoel weer op huis aan…..