30 januari 2022

CDA wil Winterswijkse jongeren en starters op woningmarkt helpen

Het is onrustig op de woningmarkt. In Winterswijk geven jongeren aan dat het lang duurt voor ze in aanmerking komen voor een woning. Meer dan 18% van de  toegewezen huurwoningen in Winterswijk betreft appartementen die gaan naar mensen van buiten de Achterhoek. Het is de vraag in hoeverre deze toewijzingen concurreren met onze jongeren en de jongeren die na studie terugkeren.  Het CDA wil dit laten uitzoeken

In 2020 werd 20% van de woningen onder de € 250.000,-- verkocht aan een belegger. Door de extra vraag van beleggers wordt de prijs van betaalbare huizen opgedreven. Wij willen jongeren en starters op de woningmarkt beschermen tegen de beleggers. De wet biedt daar mogelijkheden voor.

Wim Elferdink heeft namens het CDA daarom samen met Voor Winterswijk en Groen Links een motie ingediend om werk te maken van beide problemen. Gelukkig hadden we samen een meerderheid en werd de motie aangenomen. Het college en de partijen WB, VVD, PvdA en D66 willen dit nog niet oppakken.

Gun het rendement aan de jongeren! Gun de jongeren een grotere kans op een goedkope woning!