22 mei 2018

De kracht van samenwerken

Na de verkiezingen kwam de informateur met het advies om een coalitie van CDA Winterswijk met WB te onderzoeken. Het is de eerste keer dat ik dit proces mee maak, maar naar mijn beleving gaat het op een bijzonder constructieve manier, geen wedstrijdje om elkaar te slim af te zijn om je zin door te drijven. Voor het schrijven van het coalitieakkoord hebben we besloten om hiervoor ook eerst het gesprek met een aantal betrokken Winterswijkse organisaties aan te gaan. Wij willen als bestuur van Winterswijk nadrukkelijk samenwerken aan goede plannen voor Winterswijk. We kunnen als bestuur wel bepaalde ideeen hebben, maar inwoners die er in het leven van alle dag mee te maken hebben kunnen een waardevolle bijdrage leveren. Daarnaast kan de gemeente de uitvoering van veel beleid niet alleen. Als je samen de uitvoering doet vinden wij het ook verstandig om degenen met wie je de plannen wilt uitvoeren te laten meedenken over de plannen.

Voor het beleid dat de komende jaren ontwikkeld wordt willen we dus samenwerken met de inwoners. Het klinkt misschien wat dubbel, want we hebben toch politici gekozen die het voor ons moeten regelen? Aan de ene kant is dat zo, maar tijdens de verkiezing hebben we het niet concreet gehad over de opgaven die we de komende jaren hebben. Bij veranderingen schuren individuele belangen nog wel eens met het gezamenlijk belang. Die situaties zullen we de komende jaren ook vast weer mee maken. Het CDA is er voorstander van om ook in die gevallen door goed overleg tot goede oplossingen te komen, al zullen we het uiteindelijk niet altijd met iedereen eens worden. Dan vinden wij het de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad om te kijken naar het belang van Winterswijk voor de lange termijn. Het CDA wil gebruik maken van de kracht van samenwerken!

Wim Elferdink

Fractievoorzitter CDA Winterswijk