28 februari 2023

Terugblik op de raadsvergadering van 16 februari 2023

Elke maand schrijft de fractievoorzitter een terugblik op de raadsvergadering op de gemeentepagina in het Achterhoek Nieuws. Deze keer de terugblik op de raadsvergadering van 16 februari 2023:

Allereerst stonden we stil bij de aardbeving in Turkije en Syrië. Daarnaast hebben we gezamenlijk besloten om €30.000 te doneren aan Giro555.

Voor de herinrichting van de Markt en Torenstraat was iedereen het over 95% van de kadernotitie wel eens. Groen toevoegen voor meer beleving en tegen hittestress, Volksfeest en de warenmarkt op de Markt laten, toegankelijkheid verbeteren en meer ruimte voor terrassen. Parkeren en verkeer was echter een punt met veel discussie.

Samen met VVD, D66, WB en VW hebben we besloten dat eerst de parkeervisie en mobiliteitsplan moeten zijn vastgesteld en dat we dan beginnen met het ontwerp voor de nieuwe Markt. Er komt zowel een variant mét als zonder parkeren.

Het CDA wil graag een pilot voor parkeerplaatsen voor mindervaliden op de Markt. Zo blijft parkeren dichtbij, juist voor mensen die slecht ter been zijn zónder gehandicaptenparkeerkaart. Nu de herinrichting toch nog even op zich laat wachten, kan de pilot al eerder worden gestart. Omdat die parkeerplaatsen officieel niet bestaan in Nederland, doen we daarbij een appèl op het fatsoen en solidariteit van inwoners en bezoekers.

Vervolgens benoemde de raad unaniem Wim Elferdink als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en Steven Vuijk als lid van de werkgeverscommissie.

Sandra Prinsen

Fractievoorzitter CDA Winterswijk