12 juni 2018

Terugblik Raadsvergadering 29 mei 2018

Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft het CDA raadslid Wim Wassink geschetst hoe we met de gevolgen van klimaatverandering om kunnen gaan. Hij gaf aan dat het vooral van belang is om wateroverlast te voorkomen. Bij hevige buien moet het water in de bodem kunnen zakken of snel genoeg weg kunnen stromen. Als inwoners moeten we er goed over nadenken in welke mate we onze tuinen verharden. En als we toch verharden dan moeten we denken aan maatregelen die zorgen dat het water in de bodem zakt en niet allemaal in het riool komt.

In het centrum zouden we de Whemerbeek weer bovengronds kunnen leggen. Hierdoor kan het water sneller weg stromen en daarnaast kunnen we het combineren met meer groen in het centrum en eventueel terrassen aan het water. Een goed idee om de komende jaren te onderzoeken!

Bij de behandeling van “het beleidskader sociaal domein” werd er een amendement ingediend om de mogelijkheid van een basisinkomen te onderzoeken. Over de hele wereld worden er naar het schijnt succesvolle experimenten mee gedaan. Het CDA zou graag rapporten van die experimenten willen zien.

De wethouder gaf aan dat het helemaal niet mogelijk is om in Winterswijk een experiment met een basisinkomen te doen. Wij zijn het er wel mee eens dat we bij een eventueel landelijk experiment van de Rijksoverheid aanhaken. Het CDA blijft streven naar een sterke samenleving, een eerlijke economie en zorg voor elkaar!

Wim Elferdink

foto: Achterhoek Nieuws