30 december 2017

Wèl zorgvuldig met energie!

In de Winterswijkse politiek gaat het doorgaans goed. Allemaal samen de schouder eronder voor een goed en beter Winterswijk. Helaas zijn er momenten waarop je plaatsvervangende schaamte ervaart. Vorige week dienden Winterswijks Belang en PvdA een amendement in dat een in juni democratisch genomen besluit onderuit zou halen. Op het moment van indienen wisten deze partijen dat ze dankzij zieken en mensen die op de kerstviering waren van hun kinderen, een meerderheid zouden halen voor hun amendement. Gelukkig waren enkele afwezige raadsleden bereid om nog voor de stemming op de vergadering te komen. Aan de hand van deze gebeurtenis schreven de overige partijen een opiniestuk in De Gelderlander van 30 december met de volgende inhoud:

Winterswijk wil in 2030 energieneutraal zijn. Een doelstelling die de voltallige Winterswijkse politiek omarmt. Daarvoor heb je alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties van Winterswijk nodig. En dus is er veel ruimte gegeven aan al die partijen om hun zegje te doen.

Uiteindelijk is besloten om als gemeenteraad alleen maar een kader te schetsen, dat dan verder uitgewerkt zou worden door een 'Energietafel'. Aan deze Energietafel hebben zo'n twintig vertegenwoordigers van Winterswijkse belangenorganisaties en professionele partijen deelgenomen. Gezamenlijk hebben zij een advies voor de gemeente opgesteld waarin staat opgetekend wat een passende energiemix voor Winterswijk zou zijn. Donderdag 21 december zou die passende energiemix worden vastgesteld door de gemeenteraad.

Op voorhand verwachtte niemand veel discussie. Het tegendeel was echter waar. Twee partijen probeerden compleet onverwacht de kaders alsnog aan te passen, ook al stonden die deze avond helemaal niet meer ter discussie. Winterswijks Belang en de Partij van de Arbeid vinden dat windenergie mogelijk moet zijn in Winterswijk. De gestelde kaders geven die ruimte in elk geval niet voor een periode van vijf jaar. Daartoe heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten.

Maar op donderdag 21 december zagen deze twee partijen hun kans schoon. Doordat een aantal raadsleden kampte met ziekte of anderszins verhinderd was, was de stemverhouding van de dag plotseling negen zetels voor windenergie en zeven tegen. En dus leek dat blijkbaar een goed moment om alsnog windenergie de ruimte te geven.

De Partij van de Arbeid verklaarde haar standpunt door erop te wijzen dat veel Winterswijkers hun stem niet hadden laten horen. Blijkbaar is hun stem belangrijker dan de stemmen van alle inwoners, ondernemers en organisaties die wel de moeite hebben genomen om hun mening kenbaar te maken. Het argument van de Partij van de Arbeid lijkt dan ook vooral bedoeld te zijn om het eigen standpunt te kunnen blijven handhaven.

Winterswijks Belang stelt dat de tegenstanders van windenergie niet geven om uw en onze kinderen en kleinkinderen. Zonder windenergie geen energieneutraal Winterswijk in 2030. Dat de Energietafel, waar Winterswijks Belang zelf mee heeft ingestemd, tot een ander advies komt is niet belangrijk. Winterswijks Belang liet in 2006 een andere wind waaien in politiek Winterswijk. Er zou geluisterd worden naar elke Winterswijker. Politieke spelletjes zouden tot het verleden behoren. Maar waar dit in het verleden ook echt gebeurde, brak Winterswijks Belang op donderdag 21 december nadrukkelijk met die belofte.

Hard werken

CDA, VVD, SP en D66 willen wel zorgvuldig omgaan met een energieneutraal Winterswijk in 2030. Wij onderschrijven deze doelstelling van harte. Wij realiseren ons ook dat er heel hard gewerkt moet worden om deze doelstelling te behalen.

Dat harde werken zal vooral moeten gebeuren door alle Winterswijkse inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De gemeente kan dit probleem niet alleen oplossen. Dat betekent ook dat er naar elkaar moet worden geluisterd en dat er wederzijds vertrouwen moet zijn. En dat is precies waar deze vier partijen aan blijven werken.

Fracties van CDA, VVD, SP en D66 in Winterswijk