22 april 2020

CDA is voor kortdurend verblijf in Park Achterhoek

Op 23 april heeft de raad van Winterswijk voor de eerste keer digitaal vergaderd. Een van de punten op het programma was de nota van uitgangspunten voor het Park Achterhoek. Namens het CDA sprak Steven Vuijk de Raad, het college en de toeschouwers toe.

Geachte College, leden van de raad en iedereen die verder meekijkt of luistert naar deze vergadering;

Vanavond staat op o.a. op het programma de nota van uitgangspunten voor het Park Achterhoek.

Allereerst hebben wij het college een vraag gesteld over de door de gemeente aan te stellen Regisseur voor het Plan Achterhoek om Arrisveld BV te ondersteunen. Wij begrijpen dat deze Regisseur kan bijdragen aan een succesvolle ontwikkeling, maar vinden het vreemd dat aan een dergelijk besluit blijkbaar alleen ervaringen en geen cijfermatige onderbouwingen ten grondslag liggen.

Het college heeft besloten om in 1e instantie alleen voor dit jaar de kosten voor de regisseur op zich te nemen. Hoelang denkt het college dat deze regisseur zal worden ingezet voor Park Achterhoek; is dat langer dan alleen dit jaar? En als dat zo is, kan het college dan aangeven wie de kosten voor deze Regisseur na dit jaar zal gaan dragen?

Zoals u weet is het CDA voorstander van de verdere ontwikkeling van Park Achterhoek. Daarbij hebben wij er begrip voor dat er moet worden afgeweken van de oorspronkelijke plannen om de geplande nieuwbouw van het Obelink magazijn mogelijk te maken.

De noodzaak om af te wijken van de oorspronkelijke visie is er volgens ons echter niet om naast de oorspronkelijke functie nu ook zorgwonen met 24 uurs zorg toe te voegen. Deze functie draagt niet bij aan versterking van het SKB zoals in het oorspronkelijke plan was voorzien, maar werkt juist averechts omdat de ruimte die ingenomen gaat worden door zorgwonen niet gebruikt kan worden voor voorzieningen die wèl bijdragen aan het SKB.

Daarnaast is deze invulling ook strijdig met de visies waarvan het college aangeeft dat die het uitgangspunt zijn voor Park Achterhoek. In het document “ Fit voor de toekomst” staat op pagina 25 duidelijk aangegeven: “Hierbij gaat het niet om langdurige revalidatie zoals in een verpleeghuis”.
En dat is nu net wat wonen met 24-uurs zorg is.

Daarnaast staat in het document “ met zorg omgeven” aangegeven dat op Park Achterhoek zgn. short-stay voorzieningen moeten komen die het gat tussen ziekenhuis en thuis opvullen. Wonen met 24-uurszorg is echter geen stadium tussen ziekenhuis en thuis.

In het antwoord op onze schriftelijke vragen hierover aan het collega wordt door het college gesteld dat de functie zorgwonen is toegevoegd omdat langduriger zorgverblijf gewenst en mogelijk moet kunnen zijn.

Het CDA onderschrijft dit volledig, echter langduriger zorgverblijf na herstel van een bijv. een operatie is iets fundamenteel anders dan wonen met permanente 24 uurs zorg die niet verbonden is met het SKB. Dat is duidelijk verpleeghuiszorg.

Daarnaast zijn wij van mening dat wonen met 24 uurs zorg bij voorkeur op meer centraal gelegen locaties in Winterswijk dient te worden gesitueerd in verband met de bereikbaarheid en het contact met de andere mensen in de samenleving. En ieder geval niet in Park Achterhoek.

Daarom dienen wij een Amendement in om een aantal passages uit de nota te schrappen

Toen bleek dat dit amendement het niet zou halen heeft de CDA fractie toch voor het plan gestemd omdat dit college de oorspronkelijke visie die ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van Park Achterhoek onderschrijft.

Wel is het CDA teleurgesteld in de zwakke beantwoording van de gestelde vragen.Echter gezien het belang van de ontwikkeling van Park Achterhoek voor het SKB heeft de CDA fractie toch voor het voorstel gestemd.

lees hier het amendement