08 maart 2019

Terugblik raadsvergadering 27 en 28 februari

De 27e gaf een voorproefje van wat we kunnen verwachten van de nieuwe coalitie. Bij het onderwerp Dennenoord draaiden Winterswijks Belang en de VVD als een blad aan de boom. Daar waar ze altijd resoluut tegen het saneren van Dennenoord waren, sloten ze zich nu aan bij GroenLinks en de PvdA die voor sanering waren. Het CDA bleef erbij dat sanering voor de situatie ter plekke beter zou zijn, maar dat het niet is uit te leggen dat er zo extreem veel geld in één bedrijf wordt gestoken.

Vervolgens stelde het CDA vragen over de tegenvaller van ruim 4 ton, nu een subsidieverzoek voor de Jacobstoren is afgewezen.

Daarna ging het over het voorstel om 2 onbewaakte overwegen te beveiligen en 3 onbewaakte overwegen op te heffen. De nieuwe coalitie kwam echter met een amendement waarbij er 1 onbeveiligde overweg blijft bestaan. Dit betekent dat de afspraken met de provincie en ProRail aan de laars worden gelapt en we hierdoor een bijdrage van 1,5 miljoen kunnen mislopen. Kortom, een heel duur avondje!

Op de 28ewas eerst het afscheid van Wim Elferdink en Ilse Saris als wethouders. Beide gaven een indrukwekkende afscheidsspeech waarin naar voren kwam dat zij zich beide met hart en ziel hebben ingezet voor Winterswijk. Ook het laatste half jaar kwam aan de orde, waarin het politieke klimaat is verhard en het niet meer om de inhoud gaat, maar waarbij op de persoon wordt gespeeld, met de politieke crisis tot gevolg. Gelukkig blijven Ilse Saris en Wim Elferdink het CDA ondersteunen als commissielid.

Daarna werd het nieuwe coalitieakkoord besproken. Namens het CDA heb ik aangegeven dat het akkoord slecht is voor Winterswijk. De geldkraan gaat ver open. De titel is ‘Winterswijk Wint’, maar ‘Wenterse wind’ was een betere keuze geweest.

De nieuwe wethouders hebben we gefeliciteerd en aangegeven dat goede voorstellen op onze steun kunnen rekenen

Wim Wassink, fractievoorzitter CDA Winterswijk