30 november 2018

Zevenaar is Amsterdam niet, maar wil wel beter op de kaart

Romeinen, Spanjaarden, Duitsers: wie heeft er niet gevochten om de Liemers? Het gebied was gewild vanwege de ligging aan de rivier. Hoog tijd dat meer toeristen de regio ontdekken, vindt wethouder Belinda Elfrink.

Terwijl Doesburg dit jaar afstevent op 1 miljoen bezoekers, dubt Zevenaar over de vraag hoe de gemeente meer toeristen kan trekken. ,,We hoeven geen massatoerisme; we zijn Amsterdam niet”, zegt wethouder Belinda Elfrink.

Wel beraadt een klankbordgroep zich over de vraag hoe Zevenaar beter op de kaart gezet kan worden. De groep bestaat uit vertegenwoordigers van gemeente, ondernemers, toeristische- en horeca-organisaties. ,,Dit is een prachtig gebied”, benadrukt Elfrink, ,,met heel veel wandelpaden, fietsroutes, eet- en drinkgelegenheden. En water. We hebben hier rivieren én twee prachtige watersportgebieden.”

Pareltjes

Toch is het nog niet gelukt om de Zevenaarse vrijetijdseconomie een boost te geven. ,,Je kunt wel driehonderd pareltjes hebben. Maar als je die allemaal in de etalage legt, zie je door de bomen het bos niet meer”, weet Elfrink. Dus zoekt de klankbordgroep naar het antwoord op de vraag waarmee Zevenaar zich kan onderscheiden. Het water? Historie? Of wordt dat toch de outlet?

Het koopjescentrum op bedrijventerrein 7Poort opent naar verwachting in 2021. Ontwikkelaar Stable rekent per jaar op ongeveer 1 miljoen bezoekers. Van die belangstelling kan heel Zevenaar een graantje meepikken, is het idee. Bij de outlet komt een VVV. ,,Een informatie-unit waar bezoekers bijvoorbeeld ook Liemerse wijn, Arnhemse meisjes en Doesburgse mosterd kunnen kopen”, zegt ontwikkelaar Wim Kees Woltering van Stable.

Unesco

Wethouder Elfrink hoopt dat Zevenaar tegen die tijd een plek heeft weten te bemachtigen op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Bij Herwen doen archeologen onderzoek naar een Romeinse legerplaats, die aan het begin van onze jaartelling op de oevers van de Rijn gevestigd zou zijn geweest. Dat er Romeinen rondliepen in Herwen en omgeving, staat vast. Eerdere vondsten hebben dat aangetoond. Zo werd bij het uitbaggeren van de Bijland al in 1938 de grafsteen gevonden van de Romeinse legioensoldaat Marcus Mallius.  Uit de tekst op de steen kan worden afgeleid dat zowel de Dam van Drusus, een Romeinse veldheer, als het fort Carvium op het Gelders Eiland hebben gelegen. Het bewijs daarvoor is nog niet gevonden.

Als straks al die bezoekers met de bus naar de outlet komen, kunnen ze meteen doorrijden naar de Drususdam.

Belinda Elfrink, Wethouder

,,Het zou prachtig zijn als we kunnen aantonen dat de Dam van Drusus op Zevenaars grondgebied lag. Dan kom je internationaal in the picture. Als straks al die bezoekers met de bus naar de outlet komen, kunnen ze meteen doorrijden naar de Drususdam”, lacht Elfrink.

Gevochten

Dan moet er wel wat te zien zijn, beseft de wethouder. ,,Met alleen een bord over de geschiedenis van het gebied ben je er niet. Er is hier volop gevochten. Romeinen, Spanjaarden en Duitsers wilden dit gebied graag hebben. Veel sporen daarvan zijn verloren gegaan, omdat de loop van de rivier door de eeuwen heen zo vaak is veranderd. De rivier meanderde door het landschap. ”

Een aantal sporen uit het verleden is inmiddels terug. Drie redoutes, wachttorens, zijn nagebouwd. De wachttorens waren tussen de 17e en 19e eeuw onderdeel van een verdedigingslinie. ,,Er is altijd veel belangstelling voor de redoutes”, weet Elfrink. ,,Bovenop zo'n toren is het uitzicht prachtig.”

Bron: De Gelderlander - 29/11/2018