08 november 2023

Betoog Mark Purperhart tijdens de raadsvergadering over de begroting: "Het CDA wil het verschil maken, wat doet u?"

Lees hier het betoog van raadslid Mark Purperhart. Een video van zijn betoog is hier beschikbaar.

Dank u wel,

Ik open graag mijn bijdrage met een overweging getiteld “verschil maken.”

Eén enkel mens die bleef staan,
stopte de tanks die kwamen aanrollen
over het plein van de Hemelse Vrede.

Eén voorbijganger die meteen de politie belde,
stopte het geweld van de mannen die iemand in elkaar wilden slaan.
Eén reiziger die een verdacht pakje signaleerde in de metro
voorkwam een catastrofe.
Eén enkele jongere die zijn mond opendeed, stopte het pesten van een klasgenoot
voor wie het leven op school een hel was.

Al voelt een mens zich machteloos,
hij of zij is het niet.
Jij en ik kunnen - als het nodig is -
het onheil keren.

Elk persoon kan een verschil maken, het maakt niet uit wie, hoe oud of jong je bent.

Voorzitter,

Wij die het genoegen hebben gekregen om deze prachtige en democratische samenleving te dienen als volksvertegenwoordiger, hebben de verantwoordelijkheid mogen omarmen om aan de slag te gaan om de belangen van onze inwoners te  behartigen en te waarborgen. Dit houdt in dat we ons inzetten voor gelijke kansen, basisvoorzieningen en veiligheid, en dat past precies bij de kernwaarden van het CDA waar ik warm van word.

Voorzitter,

Er is een Bijbelvers, spreuken 21:3: "Rechtvaardigheid en wetshandhaving zijn in de ogen van de Here beter dan offers."

Je hebt natuurlijk verschillende vormen van rechtvaardigheid en ik wil me richten op een aantal van deze. Namelijk de sociale, politieke en economische rechtvaardigheid. Waarom? Omdat de bijdrage die wij als politiek kunnen leveren veel zinniger zal zijn als wij rechtvaardig kunnen optreden wanneer dat nodig is. Wanneer dat wordt verlangt. Wanneer wij een verschil willen en kunnen maken.

Dat is ook de reden dat wij voor dit moment hebben gekozen om aandacht te schenken aan proactief handelen op het gebied van zelfmoordpreventie en het toepassen van maatregelen  voor verkeersveiligheid  in onze gemeente.

Maar voordat ik daar verder op inga, wil ik complimenten geven aan het college. Een jaar geleden diende ik een motie in over toegankelijke bestratingen, waarbij ik heel wat kritiek ontving, en toch zag ik een paar maanden geleden dat het College in rolstoelen de straat op ging om op deze manier de toegankelijkheid van bestratingen te kunnen ervaren. Maar ik wil ook complimenten geven aan de raad, omdat we een poging wagen om bij elkaar te blijven. Vorig jaar stonden we veel meer tegenover elkaar dan met elkaar. En ik hoop dat jullie tijdens het stemmen ook gaan bevestigen dat we meer naar elkaar toe zijn getrokken. Een voorbeeld dat we nu meer elkaar opzoeken is dat we samen een motie indienen om de jongerenraad formeel te erkennen. Waardoor ook de stem van jongeren beter gehoord wordt.

Voorzitter, ik sprak eerder al over sociale, politieke en economische rechtvaardigheid. Maar wat betekent dat nou precies in mijn ogen? Dat betekent dat ik het amendement “tijdelijke maatregelen verkeersveiligheid ” indien om de veiligheid voor de wandelaars, fietsers en automobilisten te waarborgen. Dat betekent dat ik de motie “zelfmoordpreventie” indien om hopelijk het aantal zelfdodingen te verminderen. Dat betekent dat ik de motie basisinkomen volgens stichting het bouwdepot van KBL mede-indien om mensen zonder onderdak perspectief te bieden. En dat betekent dat ik de motie 'Starterslening ‘ indien om mensen van mijn leeftijd ook de kans te bieden een eigen huis te kopen.

Onze nieuwe partijleider, Henri Bontenbal, spreekt over recht doen, spreekt over een fatsoenlijk land. Hij heeft deze slogans niet voor niets genomen. Beide slogans passen bij de periode waar we ons nu in bevinden; zoals de polarisatie en het wantrouwen in de politiek. En de uitdagingen op het gebied van financiën en sociale cohesie.

voorzitter, een aantal maanden geleden was ik als panellid aanwezig bij een discussie op het christelijk sociaal congres. We stonden stil bij het herwinnen van het vertrouwen. Ik hield destijds een pleidooi, dat ik hier kort wil aankaarten: "We kunnen het niet hebben over vertrouwen als we niet eerst stil staan bij acceptatie en/of respect." Want alleen als lokale volksvertegenwoordigers met respect met elkaar omgaan, zullen wij de gemeente op een fatsoenlijke en juiste manier kunnen leiden. En bij respect en vertrouwen hoort ook dat we dingen die we niet goed gaan kunnen benoemen. Daarom wil ik bij deze ook aangeven dat het CDA teleurgesteld is dat het College nog niet met een conceptplan is gekomen voor onze motie revisie verlichting onderdoorgangen die vorig jaar is aangenomen.

Dat was ook de reden dat ik bij de oordeelsvormende vergadering aangaf dat het CDA niet 100% enthousiast was over de programmabegroting. Ik vind het fijn om positief nieuws te lezen, maar wel als de resultaten echt te meten zijn. De moties van de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie over de informatievoorziening, de meetbaarheid en controleerbaarheid tonen aan dat er nog ruimte is voor ontwikkeling.

Want voorzitter, uiteindelijk wil ik de inwoners in de ogen kunnen kijken en zeggen: Ja, de raad heeft er alles aan gedaan om u te helpen. Ondanks de omstandigheden waar we in zitten die ons eventueel kunnen belemmeren. Uiteindelijk wil ik kunnen zeggen dat de raad in 2023 een verschil heeft kunnen maken, niet door tegenover elkaar te staan, maar juist zij aan zij, samen.

Mijn hoop is dat we aan het einde van de dag iets hebben kunnen doen voor de dak – en thuislozen, voor de jongeren, de middeninkomens, mensen die in financiële problemen zitten, mensen die zich eenzaam voelen, onze senioren en dat we iets doen voor de generaties die na ons komen.

Voorzitter, Ik sluit af met een aantal vragen: Durven wij als raad naar elkaar toe trekken? Durven wij de moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken? en Kunnen wij vandaag een verschil maken?

Het CDA wil het verschil maken, wat doet u?

Dank u wel