
06 maart 2026
07 januari 2026 1 minuten lezen
Op 18 maart 2026 mag u stemmen voor de gemeenteraad van Eemsdelta. Misschien volgt u de politiek niet elke dag. Dat hoeft ook niet. Toch gaan de keuzes die wij maken over dingen die we allemaal belangrijk vinden: fijn wonen, goed voor elkaar zorgen en een sterke gemeente. Daarom leggen we graag uit hoe het werkt.

De gemeenteraad bestaat uit mensen uit Eemsdelta, net als u. Zij praten over plannen voor de gemeente, nemen besluiten en houden in de gaten of alles eerlijk en goed gebeurt. Zo zorgen zij ervoor dat de stem van inwoners wordt gehoord.
De gemeente beslist over veel dingen in het dagelijks leven, zoals:
Deze besluiten maken Eemsdelta een plek waar je graag woont en leeft.
Stemmen is eenvoudig. U krijgt thuis een stempas. Op 18 maart 2026 gaat u naar een stembureau bij u in de buurt en kiest u een partij of persoon die bij u past. Met uw stem bepaalt u mee over de toekomst van Eemsdelta.
Na de verkiezingen werken partijen samen. Zo’n samenwerking heet een coalitie. Partijen maken afspraken en proberen samen plannen uit te voeren. Dat doen ze om Eemsdelta stap voor stap beter te maken.
Een raadslid luistert naar inwoners en komt op voor hun belangen. Raadsleden denken mee, stellen vragen en nemen besluiten. Ze doen dat omdat ze betrokken zijn bij hun dorp en hun gemeente.
Politiek gaat over mensen. Over samen leven, wonen en zorgen voor elkaar. Bij het CDA Eemsdelta geloven we dat iedereen zich thuis moet voelen in Eemsdelta. We luisteren, denken mee en doen wat nodig is.
Wilt u meer weten over de verkiezingen en onze plannen voor Eemsdelta?
Bekijk dan onze pagina over de verkiezingen in de gemeente Eemsdelta.

06 maart 2026

02 maart 2026
07 februari 2026