Bij gelegenheid van 30 jaar CDA, hield ik als ambassadeur van CDA Kleurrijk een voordracht waarin het luidde: Wat is een moderne samenleving, of beter gezegd wat zou die moeten zijn?

Ik kan het niet beter zeggen dan als volgt : Wij, de burgers van Nederland, zijn verantwoordelijk voor onze rijk geschakeerde samenleving, die gebaseerd is op de beginselen van vrijheid, gelijkheid, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, solidariteit en duurzaamheid. Ons land is een open, democratische en pluriforme rechtstaat, en maakt deel uit van een sterk en bezield Europa. Te midden van een schitterende verscheidenheid van culturen en levensvormen maken wij deel uit van één wereldwijde gemeenschap van volkeren en weten wij ons lotsverbonden met al wat op de Aarde leeft.

Deze grondslag voor onze samenleving krijgt een bijzondere kleuring als wij haar toepassen op het CDA. Wij weten immers dat “mensen de woorden van Gods verhaal zijn”. Precies dat wijst ons de weg naar respect, compassie, participatie en dialoog met andersdenkenden; in het bijzonder met hen die weigeren die ene God af te schaffen of te negeren. Als wij ons dan lotsverbonden weten met al wat op aarde leeft en met generaties na ons dan zullen wij innovatie en duurzaamheid als meer dan een technische opdracht zien.

Dan zullen diversiteit, participatie - dat is de kern van sociaal zijn - en duurzaamheid onze mission statement, ons appèl zijn. En zo kan het komen tot een toekomstgerichte invulling van gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit, gerechtigheid en rentmeesterschap. Inderdaad, tot een vernieuwd Christen-Democratisch Appèl, dat uitnodigt tot harmonie en “de vreugdevolle viering van het leven”.

Ruud Lubbers

Kleurrijk en Duurzaam