12 januari 2021

CDA Landgraaf: gemeente, help onze zwaargetroffene Landgraafse (horeca)ondernemers en schaf de precariobelasting af!

De verlenging van de lockdown zal een nog hardere klap voor onze hardwerkende en creatieve ondernemers die al bijna een jaar lang financieel gezien op hun tandvlees lopen om rond te komen. Met name de horeca is extra hard geraakt: voor hen blijven de perioden van sluitingen maar doorgaan.

Met name voor horeca is de precariobelasting een veelvoorkomende kostenpost. Algehele kwijtschelding zou voor hen zeer welkom zijn. Het onrechtvaardig dat horecaondernemers geld moeten betalen aan de gemeente voor terrassen die zij niet mogen openen. Ook voor niet-horecaondernemers, bijvoorbeeld de kledingwinkel of de bloemist die een aantal rekken langs de gevel uitzet, is dit een kostenpost en zij zullen hierdoor geholpen worden. Een kostenpost van enkele honderden euro’s kan in deze tijden het verschil maken tussen wel en niet rondkomen.

Het CDA Landgraaf voelt mee met alle Landgraafse ondernemers in deze tijden van crisis en wij zijn van mening dat we ook als gemeente ter aanvulling op landelijke maatregelen alles in het werk moeten stellen om deze ondernemers voor onze gemeente te behouden. Zo ook de horeca. De horeca draagt immers bij aan de leefbaarheid en sfeer in de Landgraafse samenleving en brengt onze inwoners dichter bij elkaar.

Onze fractievoorzitter Stijn Kropman
heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College om deze ondernemers te hulp te schieten door de precariobelasting en ook na te denken over andere passende steunmaatregelen, nadat duidelijk is geworden wat er nog nodig zal zijn na het landelijke steunpakket.

Bekijk hier de gestelde vragen:

ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Landgraaf/d97f10ec-d61c-4b40-8afe-ce64ea5150cd