29 juli 2023

Parkstad in beroep tegen regionaal beleidsplan politie

Tijdens de commissievergadering Burgers en Maatschappij 30 maart jl. waarin het Regionaal Beleidsplan Politie op de agenda stond, heeft #cdalandgraaf reeds haar ernstige zorgen geuit over de politiecapaciteit in Zuid-Limburg en Parkstad in het bijzonder. Gemeenten in Zuid-Limburg blijken het meest kwetsbaar te zijn voor ondermijning. Bijna alle grootschalige onderzoeken hebben een internationale component vanwege de grensligging wat al voor extra complexiteit zorgt. Op een gepubliceerde onderwereldkaart staan 5 Limburgse gemeenten in de top 10 waaronder o.a. Heerlen, Kerkrade en Brunssum. De gemeenten Brunssum, Beekdaelen en Landgraaf zitten ver beneden het niveau van 1 wijkagent per 5000 inwoners! Tegen deze waarschuwingssignalen in toch 60 fte's verplaatsen van Zuid-Limburg naar Noord-Limburg, terwijl de bodem in Zuid-limburg al lang is bereikt ... Er moet politie bij, er moet dringend versterking komen van de rechterlijke macht anders kunnen de problemen niet worden aangepakt. De bal ligt nu bij VVD minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgoz.

#cdalandgraaf #veiligheid #meerpolitieopstraat