16 februari 2022

CDA Verkiezingsprogramma 2022

CDA Mook en Middelaar: gemeenteraadsverkiezingen 2022

Het CDA Mook en Middelaar staat voor: Financiën van de gemeente blijven op orde van 2022 tot 2026

Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren in onze gemeente heeft dit onderwerp de hoogste prioriteit. Als in 2023 blijkt dat we op 31-12-2022 door onze reserves heen zijn, dan betekent dat we als armlastige en kleine gemeente het risico lopen te moeten gaan fuseren, te meer daar in Den Haag het streven naar gemeentes van 100.000 inwoners nog steeds leeft.

Het CDA Mook en Middelaar staat voor: Bouwen tot nut van de eigen bewoners

Bouwplannen en met name grootschaligere bouwplannen (Molenhoek Zuid, Cuijkse Steeg en het gebeuren rond Jan Linders/Poort van Mook/JAVRO/ Destion) roepen de vraag op: wat levert het onze bewoners op?

Dat huizen alleen naar de eigen inwoners moeten gaan is niet haalbaar, maar de vraag “Wat levert dit op voor onze inwoners en onze gemeente?” is wel een eerste vereiste bij bouwplannen en de ontwikkeling van die bouwplannen. Willen we als gemeente geld bijleggen bij bouwplannen of willen we dat niet? Ook meer aandacht voor sociale woningbouw in samenwerking met Destion onze woningbouwcorporatie. Het CDA kiest ervoor om niet als gemeente alles te subsidiëren.

Het CDA Mook en Middelaar staat voor een kleine gemeente in een mooie en groene omgeving met overzichtelijke gemeenschappen. En dat willen we zo houden: we wensen niet de verstedelijking van Nijmegen (9e grootste stad van Nederland).

Het CDA Mook en Middelaar staat voor een open bestuurswijze, waarbij de inwoners betrokken worden bij de keuzes en heldere taal te horen krijgen. CDA raadsleden en wethouders houden maandelijks een open spreekuur in onze dorpen.

Het CDA Mook en Middelaar staat voor de ontwikkelmogelijkheden van toerisme, bedrijfsleven en de agrarische sector. Het CDA kiest ervoor om ruimte te blijven bieden aan toeristische bedrijven en winkels en kleine bedrijven, zodat de lokale inkomsten en ook werkgelegenheid behouden blijft.

Het CDA Mook en Middelaar staat voor het versterken van onze gemeente door samenwerking in Limburg én in het Rijk van Nijmegen.

Het CDA Mook en Middelaarkiest ervoor om de bestuurlijke capaciteit, daar in te zetten waar de belangstelling en belangen van de inwoners liggen: uitbouw van de functionele samenwerking in het Rijk van Nijmegen voor werk, toerisme, gezondheid, onderwijs, en met de provincie Limburg: de wettelijke, bestuurlijke afstemming. Er liggen vele mogelijkheden voor onze gemeente op voorwaarde dat er door BenW, partijen en hun vertegenwoordigers samen met het ambtelijk apparaat voldoende inspanning wordt geleverd en kan worden geleverd om die mogelijkheden op te pakken.

Het CDA Mook en Middelaar staat voor: een humane gemeente.

Het CDA Mook en Middelaar kiest ervoor om de menselijke maat als uitgangspunt te nemen en in de dienstverlening van de gemeente dit ook tot uiting te laten komen; zowel in het sociale domein en maatschappelijke ondersteuning als in gezondheidszorg en bij de ondersteuning voor deelname aan sport en cultuur.

Het CDA Mook en Middelaar is een lokale partij en onderdeel van een landelijke en provinciale partij.

Daarbij kan zij gebruik maken van provinciale en landelijke diensten. Zij hanteert daarbij mede haar eigen denkwijzen. Deze onafhankelijkheid willen we ook in de lokale politiek handhaven. Indien gevraagd leveren we inwoners informatie over mogelijkheden en onmogelijkheden over onderwerpen.