28 december 2020

Het grote belang van effectieve democratische controle

Hoe belangrijk een goed functionerende rechtstaat is, bleek vorige week tijdens de publicatie van het rapport over de toeslagenaffaire. Dat we waakzaam moeten zijn, geldt niet alleen op landelijk niveau maar ook lokaal is democratische controle belangrijk. Het CDA hecht daar grote waarde aan en zet zich daar voor in.
Jeroen Bruijns heeft zich sinds het begin van de Corona-crisis sterk gemaakt voor het digitale vergaderen van de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft dankbaar gebruik gemaakt van zijn kennis en expertise en mede blijft de raad ondanks alle beperkingen de afgelopen tijd zijn rol goed probleem . Caspar Rutten heeft met een bespreeknotitie aandacht gevraagd voor de betrokkenheid van de raad bij de nieuwe bevoegdheden van de burgemeester onder de Tijdelijke COVID-19 wet. Vervolgens heeft hij namens de raad goede afspraken met de burgemeester gemaakt waardoor de betrokkenheid van de raad is geborgd. Deze afspraken zijn ook als voorbeeld aan andere burgemeesters in de regio gezonden. Maar ook op talloze andere dossiers houdt het CDA de rechtsbescherming en de naleving van de wet in de gaten. Zo bleek na vragen van onder meer Christine de Moor dat de voorgestelde Verordening Jeugdzorg in strijd was met de wet. Gwendolyn Boom zette zich in voor gelijke beloning van zorgverleners en Caspar Ruttenook een motie in om de bestuurlijke boete, die in 2021 wordt ingevoerd, na een jaar te evalueren. Zodoende komen eventuele ongewenste effecten tijdig naar boven en kan indien nodig snel worden bijgestuurd. Wordt vervolgd, al met al!