26 juli 2021

Lachgasverbod in Breda op voorstel van CDA en andere partijen

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel van CDA, PvdA, SP en VVD om in de lokale regelgeving (de APV) een lachgasverbod op te nemen. Namens het CDA werd het voorstel ingediend door Caspar Rutten: “Het toenemend gebruik van lachgas veroorzaakt veel ellende. Het kan tot zeer ernstig letsel leiden bij de gebruikers, maar ook voor anderen is het gevaarlijk onder meer vanwege ongelukken in het verkeer die lachgasgebruikers veroorzaken. Door deze wijziging van de APV kan nu veel beter worden opgetreden tegen het (openlijk) gebruik van lachgas en de overlast die het veroorzaakt. Tegelijkertijd heeft het invloed op de acceptatie van lachgas. Als je dit soort middelen verbiedt wordt het minder geaccepteerd en dat heeft volgens verslavingsexperts een belangrijke preventieve werking. Als CDA blijven we daar vol op inzetten. Niet alleen voor lachgas maar ook voor (andere soorten) drugs.”