08 oktober 2021

Raadslid in actie: Marc van Oosterbosch over de hoogbouwvisie (uit Bredaas Beraad 7 oktober)

Ja voorzitter, als we heel eerlijk zijn en zo kent u onze fractie, dan lezen we heel veel ambitie in het stuk en misschien moet ik wel zeggen heel veel prestige. CDA is niet voor hoogbouw, dat moge bekend zijn. Breda kan de woningopgave ook aan met middelhoge gebouwen in plaats van Woontorens getuige de stukken. Breda hoeft voor ons geen “wanna be metropool” te zijn. Zeker niet als de leefbaarheid van de stad, wijken en dorpen moet wijken voor iconische landmarks (langs de snelweg) die onze bewoners niets gaat brengen maar wel iets gaat kosten, te weten het woongenot.

Verkeersdruk, veiligheidsissues, parkeerdruk, inbreuk op privacy, etc zijn logische gevolgen van het toevoegen van hoge gebouwen met vele nieuwe bewoners geconcentreerd op eén plek. Het gebied inclusief alle voorzieningen moet voor ons in balans zijn. Het toevoegen van woontorens op bewoonde locaties met een bepaalde dichtheid brengt alleen maar problemen met zich mee. En moeten we nu echt automobilisten op de A27, A58 en A16 welkom heten met een woontoren…… Er zijn misschien creatievere opties.

Wat betreft het CDA: Maak van Breda een charmante stad met middelhoge overzichtelijke gebouwen met passende voorzieningen waardoor er minder druk op de leefbaarheid komt en de cohesie in de buurt blijft bestaan.

En als het dan toch moet voorzitter, om aan de woonopgave te voldoen, dan alleen daar waar een nieuw gebied ontwikkeld gaat worden. Zodat kopers van woningen aldaar weten wat er in de omgeving komt te staan zodat ze zelf de afweging kunnen maken om naast een woontoren te gaan wonen of niet. En bouw daar waar we de mogelijkheid hebben passende voorzieningen te treffen, zoals winkelaanbod, groen, infrastructuur en overige mobiliteitsvormen. Laten we de visie verrijken met duidelijke categorieën van hoogbouw, verschillende klassen, zodat we bij hoogbouw niet over een verzameling gebouwen praten van 30 tot 100 meter maar differentiatie aan kunnen brengen.