21 juni 2021

Algemene beschouwing Kadernota 2022-2025

In 2020 heeft het CDA aangegeven, dat het één van onze speerpunten is dat we inzetten op een structureel sluitende begroting, zonder tekorten. Het CDA wil daarbij een goede balans tussen investeringen in goede en duurzame voorzieningen en het niet onnodig laten stijgen van de lasten voor onze inwoners. Cruciaal daarbij is dat we als gemeente grip hebben op de uitgaven in het sociale domein. Met dit doel is enkele jaren geleden, met medewerking van het CDA, een ambtelijke Taskforce Sociaal Domein opgericht. Deze Taskforce heeft de ambitieuze opdracht gekregen om die grip te krijgen en de uitgaven te beheersen met behoud van de kwaliteit van zorg voor o.a. jeugd en ouderen!

Het CDA wil complimenten uitspreken in de richting van alle betrokkenen in dit beleidsveld. De Taskforce, de ambtelijke organisatie, in het bijzonder de afdeling CMD en het Plusteam, maar ook aan Senzer voor de wijze waarop zij met elkaar dag in dag uit werken met de kaders die zij hebben gekregen. We zijn als gemeente meer in control en tegelijkertijd is er het besef dat we nog een intensieve weg te gaan hebben. De recente meicirculaire geeft ons voor 2021 extra budget. Het CDA is van mening dat we dit als buffer voor toekomstige tegenvallers kunnen inzetten. De op dit beleidsterrein gegeven dilemma’s in de kadernota zien wij als operationele projectvraagstukken, waarbij we er alle vertrouwen in hebben dat deze binnen de Taskforce worden opgelost, zodat we succes blijven boeken op de ingeslagen weg.

Het CDA is kritisch op het voortgangstempo dat enkele dossiers laten zien, met name de dossiers van zwembad de Smelen en Hofdael. Het CDA is van mening dat we als gemeente met teveel prioriteiten tegelijkertijd bezig zijn waardoor we te weinig resultaat boeken, een mogelijke oorzaak hiervan is dat er wellicht teveel focus ligt op de procesgang en minder op het resultaat. Naar de mening van het CDA zijn we op een punt aangekomen dat er keuzes gemaakt moeten worden.

Het college heeft een top 30 van prioriteiten opgesteld. Wij vinden een top 30 te grofmazig dus dit verdient bijsturing. Wij stellen dan ook voor om te komen tot een ‘Prioriteiten Top-5’ die intensief door de raad kan worden gevolgd. Een Top-5 die, bij wijze van spreken, dagelijks bij eenieder van ons de aandacht heeft. De focus wordt, daar waar dat kan en verantwoord is, op resultaat gelegd en in mindere mate op het proces. Om dit te bereiken dient het CDA dan ook samen met de fracties van DGG, D66, PvdA en VVD het amendement ‘Focus in uitvoering’ in om op deze wijze prioritering vorm te geven.

Onderdeel van de top prioriteiten is wat het CDA betreft het opstellen van een ‘woningbouwplan’.
Een plan met een heldere uitvoeringsagenda. Onderdeel van dit plan is uiteraard ook de woningbouwimpuls. Echter het mag naar onze mening niet zo zijn dat de woningbouwimpuls alle andere op woningbouw gerichte projecten ‘verdringt’. Om dit te bereiken dient het CDA hiervoor het amendement ‘Woningbouwplan’ in, samen met de fracties van DGG, SAMEN, PvdA, VVD en D66 waarbij wordt voorgesteld om te komen tot een ‘Taskforce’ achtige’ opzet die de totale (mogelijke) woningbouw binnen de gemeente Geldrop-Mierlo voor de komende 10 jaar in beeld brengt en in beeld houdt.

Naast het sociale domein, de focus in uitvoering, en het woningplan is het CDA van mening dat ook het accommodatiebeleid prioriteit verdient. Onze verenigingen en maatschappelijke instellingen zijn het cement van onze lokale samenleving en hebben recht op duidelijkheid. Daarom roepen wij het college op om tot een toetsingskader te komen voor alle accommodaties (dus zowel sport als welzijn) en in zoverre te komen tot een gelijke behandeling van al onze verenigingen en instellingen met huisvestings- en verduurzamingsvraagstukken. Het CDA dient samen met GroenLinks hiervoor het amendement ‘Accommodatiebeleid’ in.

Wat het CDA hebben ook de energietransitie en de verduurzamingsopgave voor onze gemeente prioriteit. Deze onderwerpen zullen we echter in regionaal = MRE verband moeten (blijven) oppakken. Alleen dan zal het mogelijk zijn de gestelde ambities op deze beleidsterreinen te realiseren.

Tot slot, we beseffen ons dat afgelopen periode veel is gevraagd van het college en de ambtelijke organisatie. De werkdruk is op sommige beleidsterreinen, met name voor ons ambtelijk apparaat, onverminderd hoog. Reden te meer om een duidelijke focus aan te brengen op een moment waarop we als land en lokale samenleving weer vooruit kunnen kijken. In de gemeente Geldrop-Mierlo zijn we inmiddels met 40.000 mensen samen. Door allemaal ons steentje bij te dragen hebben wij veel vertrouwen in de toekomst, met een hart voor Geldrop-Mierlo.

Namens de CDA fractie Geldrop-Mierlo

Mark van Schaijk, fractievoorzitter