26 maart 2024

CDA Geldrop-Mierlo aanwezig bij partijcongres in Nijkerk

23 maart jl. was het CDA-congres in Nijkerk waarbij José van der Plas en Mathil Sanders namens CDA Geldrop-Mierlo aanwezig waren. Ze kwamen elkaar pas op het eind van de dag tegen en dat was maar goed ook. Maar daarover later meer.

In de ochtend waren er vier verschillende sessies. Bij twee sessie werden de amendementen behandeld voor het Europese verkiezingsprogramma. Mathil sloot aan bij de sessie over verenigingen. Mathil: “Ik zie het CDA en zeker onze lokale club als een gezellige groep mensen, op inhoud zetten we ons in voor onze twee dorpen. Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen. Tips om meer leden te krijgen, hoop ik hier ook te horen.”
Het was een inspirerende sessie met thema ‘route 2026’ naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Het CDA is nog steeds actief en springlevend in de vele gemeenten in Nederland. Gezelligheid met inhoud is het motto. Het was opvallend hoeveel jonge mensen er aanwezig waren, maar ook hoe iemand van 78 jaar voor het eerst lid geworden was van een politieke partij.

Ook was het duidelijk dat we aan de bak moeten om 2026 tot een succes te maken. We hoeven niet te vragen wat doet het CDA voor mij, maar wat kan ik voor het CDA doen. Mouwen opstropen, stabiliteit laten zien en midden in de samenleving blijven staan. Hoe kunnen we dat doen: wees zichtbaar, ga de wijk in, organiseer inloopspreekuren, zorg dat je goed bereikbaar bent via de website, organiseer een thema-avond samen met regio afdelingen, het liefst in een kroeg waar je als CDA-er met allerlei mensen in gesprek gaat. Wat we in ieder geval in onze agenda kunnen zetten is de Dag van de Afdeling in Eindhoven op 27 mei.

Voor de lunch werd in een plenaire sessie afscheid genomen van mensen die zich ingezet hebben voor het CDA. Naast alle afzwaaiende Tweede Kamer leden kreeg ook Harold Schroeder een mooie bos bloemen voor zijn inzet in Limburg. Waar mensen weggaan komen er ook weer nieuwe. De nieuwe secretaris, Abel van de Sluis, en voorzitter van het landelijke bestuur, Jean Wiertz, werden gekozen met veel applaus.

Tijdens de lunch had Mathil afgesproken met Marlou Absil, Limburgs Statenlid bij de stand van CDA Verpleegkundigen & Verzorgenden. Ze hadden een afspraak met Tweede Kamerlid Harmen Krul die woordvoerder zorg is. Na een kort gesprek werd afgesproken dat er een denktank komt die hem gaat ondersteunen bij zijn woordvoerderschap, op het voor hem onbekende zorg dossier.

Na de lunch werd de plenaire sessie vervolgd waar meer dan 1000 mensen aanwezig waren. Een goede en optimistische sfeer waar vrouwen een extra stimulans award kregen waar Tom Berendsen als Europese lijsttrekker zijn fractie mocht presenteren. Als laatste kwam Henri Bontenbal zelf aan het woord met een inspirerende toespraak over vrijheid en volharding, over samen optrekken voor vrede.

Dat laatste heeft Mathil niet helemaal meegekregen omdat ze bevangen werd door de drukte en te weinig eten. Gelukkig was in die ene lege stoel naast haar José van der Plas gaan zitten. Meteen na de laatste zin van Henri was de volgende halte de EHBO-post. Alles liep uiteindelijk met een sisser af en na wat rust en een goede maaltijd kon Mathil ’s avonds weer naar huis rijden.

Een enerverende dag, een gezellige club en met Henri Bontenbal heel veel goede en vernieuwende inhoud.