20 juni 2018

DeMooiGeldropMierloKrant in gesprek met Marc Jeucken

DeMooiGeldropMierloKrant is nieuwsgierig naar de persoon achter het gezicht van politici uit Geldrop en Mierlo. Deze week spreken we wethouder Marc Jeucken. Het CDA van wethouder Marc Jeucken won de gemeenteraadsverkiezingen en werd de grootste partij. Voor Marc betekent dit dat hij opnieuw vier jaar wethouder mag zijn in Geldrop-Mierlo. "De afgelopen vier jaar heb ik als zeer prettig ervaren en ruim voor de verkiezingen heb ik al aangegeven graag verder te willen als wethouder", vertelt Marc in zijn kamer in de tijdelijke locatie aan de Stationsstraat.

Veranderingen
Twee jaar geleden werd Marc ook in de rubriek Mooi Mezelf van DeMooiGeldropMierloKrant geportreteerd. Veel dingen zijn nog net als toen. Marc Jeucken fietst en wandelt graag. 's Morgens eerst wandelen met de hond en dan naar het gemeentehuis. "Ik ben en blijf gewoon Marc", maakt hij duidelijk. Eerder liet hij al weten graag langere tijd wethouder te willen blijven. "De veranderingen die nu zijn ingezet voor de burgers van Geldrop en Mierlo zijn nog maar in een beginstadium", zei hij toen. De wethouder en loco-burgemeester is blij dat hij de kans heeft gekregen. "Neem het vertrouwensexperiment voor mensen met een bijstandsuitkering waarbij we kijken vanuit het perspectief van mensen. Die proef heeft een lange aanloop gehad en is pas gestart. We kunnen nu kijken hoe dit uit gaat werken."

Nieuwkomer
Vier jaar geleden was Marc nieuwkomer in de politiek. "Ik was een volkomen nieuweling en werd bijna meteen voorgedragen als wethouder." Hij had toen onder meer financiën en sociale zaken in zijn portefeuille. Dat sloot goed aan bij zijn werkzaamheden daarvoor. Marc werkte bij de Rabobank, behaalde een mastertitel in financiële planning en werkte vier jaar voor zichzelf als financieel echtscheidingsadviseur en financieel planner. In zijn tweede wethoudersperiode is hij verantwoordelijk voor zaken als recreatie en toerisme, economische zaken, bouwen en wonen, sociale zaken en armoedebeleid.

Nieuwe ploeg
"Met de nieuwe ploeg wethouders maken we gebruik van de kracht van de afzonderlijke wethouders, daar is terdege rekening mee gehouden", legt hij uit. "We hebben de nodige ambities waar we vorm aan willen geven. Samen staan we voor een behoorlijke opgave. We willen op koers blijven." Marc noemt als voorbeelden duurzaamheid ("daar willen we echt extra stappen zetten") en de woningmarkt. "Er moet meer aandacht zijn voor levensloop bestendige woningen en seniorenwoningen."

Samenwerking
"We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid", zegt Marc over het nieuwe college van burgemeester en wethouders. Kijk naar het sociale domein (jeugdzorg en WMO). Marc: "het sociaal domein is verdeeld over drie portefeuilles. Samen staan we voor de opgave om grip te houden op de uitgaven en zo goed mogelijk zorg te bieden."

Toekomst
Bij zijn aantreden had hij geen politieke ervaring. Zijn vader is overigens twaalf jaar wethouder geweest, vandaar dat er een Wethouder Jeuckenstraat in Geldrop is. Of Marc ook twaalf jaar wethouder blijft is natuurlijk de vraag. Hij is begonnen aan zijn tweede termijn, met drie 'nieuwe' wethouders naast zich. Hij hoopt dat mensen hem aanspreken met ideeën, initiatieven of problemen. "De gemeente is er om burgers te faciliteren. We kijken naar wat het beste is voor de gemeenschap, het gezamenlijk belang."