22 juni 2023

Eerste termijn CDA Geldrop-Mierlo Kadernota 2024-2027

“Het CDA Geldrop-Mierlo staat voor een sterk en vitaal Geldrop-Mierlo”

Eerste termijn CDA Geldrop-Mierlo Kadernota 2024-2027

Voorzitter,

Graag maken wij gebruik van de gelegenheid om in eerste termijn te reflecteren op de Kadernota, zoals deze recent aan de gemeenteraad is aangeboden.

Allereerst willen we graag ons college en vooral ook onze ambtenaren bedanken voor deze Kadernota. Het is al even geleden dat we een Kadernota hebben gehad en met de nieuwe manier van werken, waarbij we als gemeente meer zullen sturen op capaciteit, is het toch een hele klus. Chapeau.

Over de nieuwe manier van werken: wij worden blij van het werken met themaprogramma’s. Vooral omdat we verwachten dat er meer integraal wordt gewerkt tussen afdelingen in het gemeentehuis.

Inhoudelijk vragen wij als CDA aandacht voor vijf hoofdthema’s, te weten:

1. Het op orde brengen van de financiën en onze reserves
  2. Het behoud van het sociale gezicht van onze gemeente (zorg, armoedebeleid, ondersteuning van verenigingen & inclusieve samenleving)
  3. Volkshuisvesting (bouwen en wonen)
  4. Duurzaamheid & leefbaarheid in wijken en buurten; en
  5. Dienstverlening vanuit de gemeente

Hierna gaan wij in op deze thema’s. Het zal kort en bondig zijn.

Thema 1: Financiën
Conform verwachting heeft de gemeente Geldrop-Mierlo 2022 afgesloten met een positief financieel resultaat. Dat is heel goed nieuws en ook in lijn met het herstelplan wat jaren geleden is ingezet. Onze reserves kunnen hiermee worden aangevuld. Wat we niet willen is dat we onszelf te rijk rekenen. Eén van de verklaringen is dat we meer geld krijgen van de rijksoverheid. Een voordeel, wat zomaar weer kan omslaan in een nadeel. Ook zien we de overschotten van afgelopen jaar dit kalenderjaar in een rap tempo “verdampen” door snelle kostenstijgingen in de eigen organisatie en bij onze samenwerkingspartners. Deels heeft dat te maken met de behoefte aan meer capaciteit. Deels zijn het kostenstijgingen die te wijten zijn aan inflatie of onverwachte tegenvallers. We roepen het college op om niet als vanzelfsprekend alle budgetten te verhogen, maar om juist creatief te zijn en te kijken waar we méér kunnen realiseren met evenveel of minder middelen.

We hebben begrepen dat er intern steeds meer gekeken wordt naar tijdschrijven waarbij het ambtelijk apparaat in beeld brengt wat hun inzet kost omdat vervolgens ook bij de gebruiker in beeld te brengen zoals bij plankosten voor bouwprojecten. Met de grote bouwopgaves waar de gemeente voor staat roepen we het college op om dit proces goed te volgen en we zouden graag periodiek (eenmaal per jaar) een overzicht ontvangen hoe het hiermee staat of dat dit onderdeel kan zijn van de overzichten van de voortgang van de bouwprojecten. Dat het onderdeel moet zijn van de oplevering lijkt ons duidelijk.

Thema 2: Het behoud van het sociale gezicht van onze gemeente (zorg, armoedebeleid, ondersteuning van verenigingen & inclusieve samenleving)
We zijn er trots op dat we in een gemeente wonen met een zeer sociaal gezicht, met goede zorg, en regelingen en ondersteuning voor minima, al dan niet met hulp van partners zoals Voedselbank en Leergeld. We hebben goede voorzieningen, cultureel aanbod in zowel Geldrop als Mierlo en een rijk verenigingsleven. Zaken die wat het CDA betreft altijd behouden moeten blijven, omdat dit de bouwstenen zijn van een verbindende samenleving.

We willen alle vrijwilligers een hart onder de riem steken om na een aantal jaren van weinig samen toch de draad weer op te pakken. Er zijn zoveel mooie voorbeelden van het jeugdtheater tot sportkantines, van koffiebar tot soep-inn, van invullen belastingformulieren tot ondersteunen van nieuwkomers. Zonder vrijwilligers geen samen. We werken in Geldrop-Mierlo dus aan een samenleving met minder ik, en meer wij.

Het CDA heeft landelijk Vereniging Nederland opgezet. Vereniging Nederland zoekt samen met verenigingen oplossingen voor de problemen waar zij tegenaan lopen. We willen weten wat goed gaat en wat beter kan. Verenigingen moeten we daarom lokaal ondersteunen met gerichte subsidies en duurzame accommodaties. En waar nodig moeten we verder gaan om knelpunten aan te pakken.

Voor wat betreft de zorg (met name Jeugdzorg en de WMO) geldt dat de financiële budgetten onder druk staan. We hebben echter 100% vertrouwen in het team (o.a. ons CMD, de medewerkers van het Plusteam, Senzer en de andere ketenpartners) om het in 2019 ingezette beleid verder door te ontwikkelen, met behoud van hoge kwaliteit. We vinden het als CDA belangrijk om met name in te blijven zetten op preventie, maar als er een beroep wordt gedaan op voorzieningen is de nood hoog en moeten wachtlijsten voorkomen worden.

De autonome groei in jeugdzorg en ouderenzorg maakt dat we anders naar oplossingen zullen moeten kijken. Niet méér van hetzelfde, niet méér individuele en professionele zorg. We willen meer aandacht voor elkaar. We willen naar sterke en inclusieve wijken waar de ruimte is om er te mogen zijn, precies zoals je bent. De grenzen van onze individualistische samenleving worden steeds duidelijker. Meer mensen roepen en steeds minder mensen luisteren. CDA wil juist dat iedereen mee kan doen, dat niet je zorgvraag je leven bepaald maar juist kijken hoe je mee kan doen. Vanuit die positieve gezondheid gedachte kan welzijn weer een breder begrip worden.

Thema 3: Volkshuisvesting (bouwen & wonen)
De afgelopen jaren is er keihard gewerkt door de organisatie om bouwprojecten op te leveren. Onze ambitie is groot. Capaciteit is altijd één van de bottlenecks geweest. Wij vertrouwen erop dat de investering in extra mensen op de afdeling Ruimte projecten zal versnellen. Het is namelijk hard nodig dat we snel woningen toevoegen, voor alle doelgroepen. Twee groepen lichten we daar graag in uit:

Ten eerste mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Wij dagen het college uit om innovatief te zijn. Het moet ons inziens mogelijk zijn om:

1. Binnen onze gemeentegrenzen nieuwe tijdelijke woonvormen toe te voegen; en
  2. Bij nieuwe bouwprojecten te kijken naar mogelijkheden om ook sociale huur- of koopwoningen toe te voegen.

We willen binnen onze gemeentegrenzen ook voor onze huidige inwoners woningen toevoegen. Daarom roepen wij ook op om er alles aan doen woonruimte toe te wijzen aan o.a. onze eigen inwoner die willen starten.
Ten tweede de mensen die op zoek zijn naar een passende woning voor een nieuwe levensfase. Zo vraagt onze wethouder Mathil Sanders zowel lokaal, regionaal als landelijk aandacht voor kleinschalige woon-zorg oplossingen voor personen die (“kort door de bocht”) te goed zijn geacht voor de intramurale zorg, dus een ziekenhuis of bejaardenhuis, maar eigenlijk ook niet meer vooruit kunnen in hun eigen woning. Deze mensen verdienen het om een passende plek te krijgen, met goede zorg en aandacht van de medemens. En tegelijkertijd zorgt dit voor doorstroming op de woningmarkt. De opgeleverde woningen binnen project Jonkvrouw hebben laten zien dat een heel groot deel van de nieuwe bewoners huizen ‘achterlaat’ in onze gemeente waardoor een treintje op gang komt.

Thema 4: Duurzaamheid en leefbaarheid in wijken en buurten
Niemand kan er meer omheen; duurzaamheid staat hoog op de agenda. Gemeenten en inwoners moeten samen actief aan de slag met de energietransitie. Participatie en communicatie zijn wat ons betreft sleutelwoorden. Door energietransitie te integreren met andere vraagstukken die spelen binnen een wijk of dorp gaat duurzaamheid fungeren als vliegwiel voor een inclusieve samenleving.

Als gemeente hebben we twee wijken aangewezen als pilot wijken om gasloos te worden. Dit moet niet een prestatie object worden maar moet vooral met een luisterend oor naar de inwoners gerealiseerd worden. Daarbij is een verplichting om deel te nemen geen optie. Niet alle wijkbewoners zullen zomaar voldoende geld hebben om mee te doen. Daarom moeten we als gemeente inwoners ook verleiden en niet verplichten. En ja wij als gemeente moeten daar ook een voorbeeldfunctie in pakken en middelen ter beschikking stellen.

Wij ondersteunen daarnaast ook graag inwonersinitiatieven die de leefbaarheid verbeteren.
Bijvoorbeeld mensen die meer verbondenheid in hun wijk willen creëren, nieuwkomers helpen met integreren in de dorpssamenleving, mensen met een beperking en ouderen meer betrekken in de samenleving, een ontmoetingsplek voor jongeren van de grond willen krijgen. Zo uiteenlopend kunnen inwonerinitiatieven zijn. Als CDA willen we daarom ook blijven inzetten op bijvoorbeeld de gebiedsregisseurs, op wijkontwikkeling en de buurtsportcoaches. We moeten als gemeente dicht bij de inwoners blijven. Sterke en inclusieve wijken zijn de toekomst om gezondheid en welzijn vorm te geven.

Thema 5: Dienstverlening vanuit de gemeente
Tot slot enkele woorden over dienstverlening vanuit de gemeente. Wij ontvangen regelmatig signalen van inwoners, ondernemers, verenigingen en andere belanghebbenden die te maken hebben met de bereikbaarheid en betrouwbaarheid van de gemeente. Te vaak wachten zij op antwoorden op gestelde vragen, worden niet teruggebeld of is onduidelijk wat de status is van een vraag, welke ambtenaar of afdeling een project onderhanden heeft. Brieven worden verstuurd met hele moeilijke teksten.

Inwoners horen te vaak wél wat niet mogelijk is, maar niet wat wél mogelijk. Mensen die bij ons als partij op de lijn zijn gekomen hebben we soms kunnen helpen met een doorverwijzing, maar dat is slechts het topje van een ijsberg, zo lijkt. Het kan en moet echt beter. Gisteren is een Raadsinformatiebrief aan ons als raad toegestuurd met het jaarverslag van de klachtencommissie. Ook daaruit blijkt klip en klaar dat er meer aandacht mag komen voor het proces.

Tegelijkertijd moet ook gezegd worden dat wij veel begrip en respect hebben voor de hoge werkdruk in het gemeentehuis en we zien dat concrete initiatieven worden genomen om te verbeteren. Niet durven maar doen is het credo. Wij onderschrijven daarom van harte de doelstellingen op dit gebied zoals in de Kadernota geformuleerd, maar dit heeft onze blijvende aandacht.

Tot slot
We willen nog enkele specifieke onderwerpen benoemen waar we tot slot aandacht voor vragen:

• Verkeersveiligheid. Zorg een verkeerssituatie duidelijk is. Op rotondes, kruisingen en fietspaden. Situaties waar onduidelijkheid kan ontstaan omdat er te weinig borden staan of belijningen onduidelijk zijn moeten worden aangepakt.
  • Wij zouden graag zien dat we meer buitensport en -speelvoorzieningen voor jong en oud realiseren in onze gemeente en roepen het college op te kijken naar mogelijkheden.