19 augustus 2023

Handen, voeten, ogen en oren geven aan inclusiviteit

Mirjam de Jonge is woonachtig in Geldrop. Al haar hele leven kan ze moeilijk lopen, omdat ze bij haar geboorte vermoedelijk een zuurstofgebrek heeft gehad. Mirjam staat echter vol in het leven en zet zich in voor het VN-verdrag handicap en is actief in de WMO-adviesraad.

Mirjam: “Opkomen voor een goede toegankelijkheid van onze samenleving voor iedereen, daar sta/zit ik voor. Als rolstoel gebruikster ervaar ik dat we niet altijd vanzelfsprekend mee kunnen doen. Elke keer weer moeten we duidelijk maken met welke obstakels we tegenkomen. Elke actie kost mensen met een beperking vaak extra energie die we niet altijd hebben. Nog te vaak worden mensen omwille van hun beperking buitengesloten. Anno 2023 is dat niet meer aanvaardbaar! Betrek ons in elke gemeente, maar ook in heel Nederland vóóraf om oplossingen aan te dragen voor algemene toegankelijkheid, bij de organisatie van evenementen en bij de beoordeling van WMO-leveranciers. Laat ons gewoon meedoen.”