14 februari 2018

Hart voor Geldrop-Mierlo

Tijdens een bijeenkomst in Zorgcentrum Den Akert spraken we met CDA-wethouder Marc Jeucken. Hij werd er gewezen op de slechte staat waarin sommige fiets- en wandelpaden verkeren, met name bij het wandelpad onder de hoogspanning bij de IJzeren Man. Dit mooie gebied is met de rolstoelen slecht bereikbaar. De wethouder bleek goed op de hoogte.

Alert
Marc Jeucken is niet alleen rapportenlezer. Hij trekt erop uit om zich een beeld te vormen van de situatie ter plekke. “Ik wil dan ook weten wat de mensen ervan vinden. Gelukkig kan vaak snel een oplossing worden geboden, maar soms duurt het langer omdat een oplossing in een groter geheel wordt aangepakt,” aldus Marc Jeucken.

Actief
De lijstaanvoerder van het CDA in Geldrop-Mierlo onderzoekt ook hoe zwaar de problemen zijn die worden opgevoerd. Zo liep hij mee met wandelgroepen van zorginstellingen in onze dorpen. Marc Jeucken: “Afgelopen zomer ging ik op stap met de wandelgroep van Bethanië (Mierlo). Je staat er niet zo bij stil, maar in een rolstoel voel je werkelijk alles. En ook als je erachter loopt ervaar je hele andere problemen dan wanneer je zomaar een rondje wandelt.” In december liep hij mee met bewoners van Berkenheuvel (Geldrop). “Op het stuk van de Dommel langs de Dommeldalseweg naar Geldrop-dorp ergerde ik me steeds meer aan de obstakels daar.”

Eerlijk
De gesprekken met zowel bewoners als begeleiders verschaffen de wethouder veel bruikbare informatie voor het bepalen van aandachtspunten. “Ik luister en help mensen graag verder. Ik zeg ook wat ik ermee doe en aan kan doen. Ik ben daar open en eerlijk in, want problemen zijn niet allemaal direct oplosbaar. Maar ik kan ze wel bespreekbaar maken.” Ook het mantelzorgcompliment is zo’n aandachtspunt. “Ik vind dat mensen die omzien naar anderen niet vergeten mogen worden en dat hun inbreng gehoord en gewaardeerd moet worden.”

Zorgzaam
Zorgzaam voor mens en milieu is een typisch CDA-kenmerk. Marc Jeucken: “Als CDA trekken we ons de aangereikte informatie aan en doen er wat mee. Zo zorgen we samen voor een vitale en gezonde gemeente. We worden ook steeds ouder waardoor het belangrijk is onze bestaande voorzieningen goed te onderhouden. En dat geldt ook voor de toegankelijkheid en begaanbaarheid van de bestrating, zodat iedereen van onze omgeving kan blijven genieten. Samen komen we verder.”