14 mei 2019

In memoriam: Roland Janssen

Onze voorman en kartrekker is er niet meer. Roland Janssen, wie kent hem niet….?!

Op nog maar net 70-jarige leeftijd kreeg Roland de onheilspellende diagnose van een ongeneeslijke ziekte. Nog maar heel weinig tijd restte en in die tijd heeft hij afscheid genomen van vele dierbaren. Roland stierf op dinsdag 14 mei, thuis in z’n vertrouwde veilige omgeving.

We verliezen met hem een markant mens. Als voorzitter zette hij zich onvermoeibaar in om de waarde van het CDA voor Geldrop-Mierlo uit te dragen. Overal. Altijd. Of je nu wel of geen lid was van het CDA, wel of niet op het CDA stemde. Voor Roland was iedere inwoner belangrijk. Gemeentepolitiek moest wat hem betreft gaan over en voor iedere inwoner.

Roland was de man van het omdenken, het inspirerende anders denken en vooral van het aanpakken. “Mooipraters zijn er al genoeg, doeners te weinig”, hield hij ons voor. Van Roland werd iedereen enthousiast. Vergaderen met hem was nooit saai. Maar achteroverleunen was er ook niet bij.

Hij was op allerlei terreinen actief. We noemen er een paar. In zijn werkzame leven was hij verpleegkundige en docent Verpleegkunde bij Fontys. In zijn politieke loopbaan was hij raadslid en vervolgens wethouder in Mierlo. De laatste jaren was hij voorzitter van het CDA Geldrop-Mierlo en organisator van busreizen naar het politieke hart van Nederland en Europa. Daarnaast was hij actief als vrijwilliger in het sociaal-cultureel werk. Zo was hij voorzitter van de Zonnebloem en van het Patronaat en oprichter van jongerenvereniging De Brug.
Maar ook aan de vrolijke kant van het leven kwam je hem tegen. Zo was hij prins Carnaval, rasechte PSV-supporter, rechtsbuiten bij Mifano en niet onbelangrijk, prins Chocomel! Wellicht dat hij daarom samen met z’n zoon ook in de bonbonmakerij dook. Maar bovenal was Roland Mierlonaar in hart en nieren. Een ereburgerschap paste daar wel bij.

Als CDA Geldrop-Mierlo koesteren we alles wat hij voor ons heeft betekend. We leven mee met zijn lieve vrouw Riki en kinderen Irene en Ruben, hun partners en zijn kleinkinderen Daan, Jelle, Jade en Linde.

Roland Janssen was een mensenmens. We missen hem enorm.