25 maart 2018

Lijstduwer Bert van Leijsen gekozen in de gemeenteraad

Dat CDA Geldrop-Mierlo als grootste uit de stembus is gekomen met 5 zetels, zal niemand zijn ontgaan. We voelen ons vereerd dat zoveel inwoners vertrouwen hebben gesteld in onze rol in de gemeenteraad. We gaan hard aan de slag om te laten zien dat we het waard zijn!

Het centraal stembureau heeft vastgesteld welke kandidaten zijn gekozen. Dat zijn eerst de kandidaten die de kiesdrempel hebben gehaald. Dat betekent dat ze 25% van de kiesdeler aan voorkeurstemmen moeten hebben gekregen. Dat is dit jaar in onze gemeente 161 stemmen. De overige zetels van de partij worden verdeeld op volgorde van de kieslijst.

Lijsttrekkersduo Marc Jeucken (1590 stemmen) en Irene Neele-Janssen (800 stemmen) én lijstduwer Bert van Leijsen (173 stemmen) haalden de kiesdrempel. Dat Bert Van Leijsen de kiesdrempel zou halen had niemand verwacht, hijzelf evenmin. Toch is de senior (geboren in 1940) alom bekend in Geldrop. Hij was directeur van de Rabobank en was en is hij actief in diverse verenigingen en stichtingen op cultureel en sociaal gebied. Menigeen kent Bert ook vooral als degene die in oranje hes met prikstok regelmatig zwerafval opruimt. In de verkiezingscampagne gaf hij aan zich in te willen zetten voor ‘Zorgzaamheid’, in het bijzonder het behoud van gemeentelijke voorzieningen voor mensen met een laag inkomen. Hij wil zorgen voor verbetering van die voorzieningen en een fatsoenlijke en klantvriendelijke bejegening van degenen die er gebruik van moeten maken. Een aanzienlijke groep kiezers heeft deze missie als belangrijk onderstreept. Bert mag van hen in de gemeenteraad zijn belofte waar maken. Bert heeft inmiddels aangegeven zijn zetel daadwerkelijk in te nemen om niet aan ‘kiezersbedrog’ te doen.

Naast Marc Jeucken, Irene Neele-Janssen en Bert Van Leijsen zijn in de gemeenteraad gekozen voor CDA Geldrop-Mierlo: Mark Claasen (62 stemmen) en Mark van Schaijk (147 stemmen). Als Marc Jeucken wethouder kan worden, neemt Miel Somers als eerstvolgende kandidaat zijn vrijgevallen plek in.

Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018