06 december 2017

Mark Claasen. Eerlijk en Alert

CDA Geldrop-Mierlo heeft vier zetels in de Gemeenteraad en levert als de op een na grootste partij van de gemeente ook een van de wethouders. De partij voert een eigen lokale koers los van Den Haag. Fractievoorzitter Mark Claasen vindt dat heel belangrijk: “ik frons mijn wenkbrauwen ook wel eens als ik naar onze CDA-politici in Den Haag kijk en luister. Dan gaan ze voorbij aan wat inwoners bezighoudt en wat ze belangrijk vinden. Gelukkig zijn we in Geldrop-Mierlo steeds beter in staat op een eerlijke en alerte manier in gesprek te zijn met de inwoners. We moeten eerlijk de gevolgen van beleid uitleggen en alert zijn op wat speelt en leeft bij burgers.  Om die geluiden in samenspraak met de inwoners te vertalen naar nieuw beleid. Kortom, we willen voortdurend in contact zijn met onze burgers. Van gesprekken met inwoners, gewoon op straat, tot overleggen met verenigingen, bedrijven en (belangen)organisaties.”

Voor eerlijke politiek
Mark gaat rechtop zitten als het om eerlijke politiek gaat. Het CDA maakte zich in Geldrop-Mierlo in de afgelopen raadsperiode hard voor openheid en samenwerking. Hij vertelt: “Partijen die in het College van B&W zitting hebben, ook wij, waren in het verleden weleens bezig met een wedstrijdje wie heeft het voor het zeggen en wie heeft de grootste mond.  In de huidige Gemeenteraad hebben we als CDA actief meegewerkt een andere manier van werken in te voeren. We hebben daarbij de stap gezet naar een minderheidscollege. Dat betekent meer samenwerking in de Gemeenteraad en ook meer openheid. Niet alle partijen vinden dat makkelijk en prettig, want de grootste partij of beste vriendjes hebben het niet meer automatisch voor het zeggen. Als CDA Geldrop-Mierlo zullen we ons er voor blijven inzetten, want samenwerkend bereiken we meer! Alles met als doel het beleid actueel en eerlijk voor de inwoners te houden.”

Alert op wat er speelt
Als raadslid is Mark woordvoerder namens het CDA over bouwen en wonen. In zijn dagelijks werk binnen het Vastgoed heeft hij daarin veel expertise opgebouwd. Hij beoordeelt in de Gemeenteraad plannen en neemt initiatieven om een optimaal woon- en leefklimaat te realiseren. Zoals bijvoorbeeld de starterslening voor mensen die een huis willen kopen. Maar ook om initiatieven van burgers te steunen. Dat betekent alert zijn op wat er speelt. Mark: “Recent hoorden we dat een groep inwoners van Mierlo bouwt aan hun eigen huis. Ze wilden een andere kleur dakpan dan de gemeenteplannen voorschreven. Dat werd tegen gehouden door de wethouder. Maar elders in de wijk was dit bij een projectbouwer wél goed gevonden. En deze inwoners vroegen geen rare dingen, ze vroegen echt geen bonte verzameling dakpannen. Toen we hier lucht van kregen hebben we de vraag van de inwoners, tegen de zin van de wethouder, bij de Welstandscommissie neergelegd. Die vond dat er geen reden was de wens van de burgers niet in te willigen, en dus kreeg de groep groen licht. En terecht! Onze burgers, daar doen we het nou juist allemaal voor! En bouwen en daarna wonen is en blijft maatwerk. En dat kan alleen als we blijven communiceren met onze inwoners.”

CDA Geldrop-Mierlo: Alert, actief, zorgzaam en eerlijk
Mark zal, als hij wordt herkozen, zich met de andere CDA’ers in de volgende raadsperiode hiervoor blijven inzetten: alert, actief, zorgzaam en eerlijk. Met het hart op de juiste plaats. Hart voor Geldrop-Mierlo!