22 mei 2024

Uitslag flitspeiling bestemming locatie Oudvensestraat in Mierlo

Het CDA Geldrop-Mierlo heeft enige tijd geleden een online flitspeiling uitgezet over invulling aan het gebied Oudvensestraat in Mierlo. De aanleiding hiervoor is het concept bestemmingsplan Oudvensestraat, dat nu voorligt aan de gemeenteraad.

Onze peiling heeft ruim 190 reacties opgeleverd. Daar zijn wij als CDA erg blij mee en we willen de inwoners bedanken voor de moeite die zij hebben genomen om de peiling in te vullen. De bovenstaande figuur geeft een samenvatting van de uitkomsten.

Wij concluderen op basis van de uitslag dat het merendeel van de respondenten “sport” als belangrijkste bestemming ziet voor de locatie Oudvensestraat. Als CDA hebben wij enkele jaren geleden vóór de structuurvisie Oudvensestraat gestemd, waarin reeds een sportbestemming voor het gebied was voorzien. De uitslag leidt er voor ons toe dat we ook positief zijn over het huidige concept bestemmingsplan waar een sportbestemming wordt voorzien.

Tijdens de behandeling van dit bestemmingsplan zullen we nog enkele aanvullende vragen aan het college van B&W stellen, omdat we nadrukkelijk een samenhang zien tussen de verdere invulling van het gebied Oudven en de ontwikkeling in plangebied Luchen 3B. Met het oog op veiligheid geven wij daarbij prioriteit aan de afronding van de woonwijk Luchen door middel van een tweede verkeersontsluiting. Daarnaast vinden we het van belang dat de woningbouw in deelgebied Luchen 3B verder wordt ingevuld. Het bestemmen van het plangebied aan de Oudvensestraat als sportlocatie zou wat ons betreft onvoorwaardelijk hand in hand moeten gaan met deze andere twee zaken (verkeersontsluiting en woningbouw).

Recent heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over de wens van de Mierlose Tennisvereniging (MTV) om te verhuizen naar het gebied aan de Oudvensestraat. Het CDA neemt deze wens mee richting verdere besluitvorming over de invulling van dit gebied.

Nu we op het punt staan om een besluit te nemen over het bestemmingsplan Oudvensestraat roept het CDA het college van B&W dan ook op om zo snel mogelijk met MTV een concreet plan te maken om op een zo kort mogelijke termijn te verhuizen. De vraag naar woningbouw is en blijft groot en daarom ziet het CDA kansen om met een verplaatsing van de tennisvereniging naar de Oudvensestraat,  het gebied rond de huidige accommodatie van de Mierlose tennisvereniging verder te ontwikkelen met onder andere woningen.

Wij zullen deze bevindingen in de komende vergaderingen inbrengen en hopen op een breed draagvlak om zo snel mogelijk te komen tot concrete invulling.

Namens de fractie CDA Geldrop-Mierlo.