20 maart 2024

Zorgen over vervanging brug Geldropseweg tussen Mierlo en Helmond

Het CDA Geldrop-Mierlo heeft signalen ontvangen van inwoners en lokale ondernemers die hun zorgen uiten over de aanstaande vervanging van de brug bij de Geldropseweg tussen Mierlo en Helmond. Er heerst veel onduidelijkheid over de gevolgen van deze werkzaamheden.

Een eerder geplande informatieavond voor de inwoners, georganiseerd door de gemeente Helmond, is helaas niet doorgegaan. Daarnaast is er een gebrek aan communicatie vanuit zowel de gemeente Geldrop-Mierlo als de gemeente Helmond over deze kwestie.

Tijdens de beantwoording van vragen over de Brugstraat in de commissie Ruimte op 13 maart 2024, werd er verwezen naar de sluiting van de Brugstraat tijdens de werkzaamheden aan de brug op de Geldropseweg. Bovendien zijn er berichten dat ook de Broekstraat in Helmond zal worden afgesloten tijdens de vervanging van de brug. Dit zou betekenen dat Mierlo vanuit Helmond niet meer direct bereikbaar zou zijn, en dat er enkele kilometers omgereden moet worden.

Raadslid Paul Font Freide heeft mondelinge vragen gesteld aan het college die tijdens de raadsvergadering van maandag 25 maart besproken zullen worden.

1. Wanneer wordt er gestart met het vervangen van de brug?
  2. Hoe lang kan de Geldropseweg niet gebruikt worden om van Helmond naar Mierlo te reizen?
  3. Welke wegen worden er tijdens de werkzaamheden nog meer afgesloten?
  4. Is deze afsluiting enkel voor gemotoriseerd verkeer of ook voor langzaam verkeer zoals fietsen en voetgangers?
  5. En hoe wordt omgegaan met de bereikbaarheid van ambulance, brandweer en politie?
  6. Zijn er verkeersstudies gemaakt met de gevolgen van de afsluitingen en zo ja zijn deze integraal gemaakt of ook per extra afgesloten weg?
  7. Wanneer start de officiële informatie voorziening naar onze inwoners en ondernemers vanuit Geldrop-Mierlo?