26 februari 2019

CDA: “Blij met woningbouw in Gemonde”

34 nieuwe woningen in Gemonde: eindelijk gaat er weer gebouwd worden. “Een flinke opsteker voor het dorp”, aldus Femke Klomp, CDA-raadslid én Gemondenaar. Provinciaal lijsttrekker Marianne van der Sloot sluit zich daarbij aan. “Het Brabantse platteland moet leefbaar blijven en vitale dorpen zijn daarvoor de basis.”

Heel lang is er nauwelijks gebouwd in Gemonde. Femke: “Daar moest nou eindelijk wat aan gebeuren. Want het werd zo langzamerhand onmogelijk om in ons dorp nog een betaalbaar huis te vinden. En op termijn gaat dat ten koste van de leefbaarheid, want het haalt de bodem weg onder voorzieningen zoals de school en het gemeenschapshuis. Niet voor niets was dat een van de speerpunten in ons verkiezingsprogramma: minimaal 25 huizen erbij. Ik ben erg blij dat we die verkiezingsbelofte nu al kunnen inlossen.”

Er komen 6 sociale huurwoningen in het voormalige gemeenschapshuis De Kei en bij de Rietstok staan 28 woningen gepland. De gemeente heeft al laten weten de bestemmingsplannen te zullen aanpassen om de bouw mogelijk te maken. “Het plan bij de Rietstok bestaat voor een groot deel uit zogenaamde nul-op-de-meter woningen. Zo werken we ook aan onze duurzaamheidsdoelstellingen. En verder vind ik het heel belangrijk dat de prijzen van de woningen betaalbaar zullen zijn, ook voor mensen met een wat kleinere portemonnee”, zegt Femke.

Marianne van der Sloot: “Ieder dorp voldoende voorzieningen”
Marianne van der Sloot is op dit moment fractievoorzitter van het CDA in Provinciale Staten en bovendien lijsttrekker bij de verkiezingen van 20 maart a.s. “Gemonde is niet uniek, ik zie op meer plaatsen in Brabant dat de leefbaarheid onder druk staat. Vaak heeft dat te maken met een te laag woningaanbod en teruglopende voorzieningen. Daarom willen we dat elke wijk en elk dorp een minimumniveau aan voorzieningen heeft. Dat betekent een basisschool, openbaar vervoersverbinding, snelle internetverbinding, mobiel bereik, brievenbus en een buurthuis. Ook zien we dat steeds meer boerenbedrijven stoppen en zo de leegstand toeneemt. Die dreigende verpaupering moeten we uit alle macht tegengaan!”

Is Gemonde nu bijna af? Nee, zegt Femke Klomp. “De Kei is verdwenen en daar moet nu een nieuw gemeenschapshuis voor in de plaats komen. Daar wordt al volop aan gewerkt, en het is de bedoeling dat basisschool Sint Lambertus vanaf volgend jaar onderdak biedt aan een nieuwe, multifunctionele accommodatie. Ook op het gebied van verkeer en onderhoud liggen er nog wel een paar uitdagingen. Maar er zit schot in de zaak!”