13 december 2017

CDA-er Toon van den Berg over de Huif: “Goed dat we vooruit kunnen”

De kogel is door de kerk: het nieuwe gemeenschapshuis van Gestel komt in het gemeentehuis. Toon van den Berg, voorzitter van de KBO én kandidaat voor het CDA bij de komende raadsverkiezingen, is blij dat er nu duidelijkheid is. “Ons dorp verdient een gemeenschapshuis dat bij de tijd is. Maar er zijn nog wel een paar open eindjes.”

KBO is een van de gebruikers van de Huif; daarom zat Toon van den Berg in de ‘grote gebruikersgroep’ die tijdens de voorbereiding heeft meegekeken. “Dat is goed gegaan, we kregen alle ruimte om ons wensenpakket onder de aandacht te brengen. Liever hadden we nieuwbouw op de huidige locatie gezien, maar dat is een gepasseerd station. Blik op vooruit nu!”

Zijn zorgen zitten vooral op twee onderdelen: faciliteiten en exploitatie. Toon: “Het verbaast me dat onze wensen wat betreft licht en geluid niet zijn meegenomen. Want vanaf het allereerste moment hebben we die op tafel gelegd. Als KBO gebruiken we de Huif vooral voor onze grotere evenementen; zo’n vijf keer per jaar vullen we de zaal met 200 tot 300 mensen. En dan zijn een paar spotjes echt niet genoeg…Verder laat de exploitatie veel onzekerheden zien. Er is gegarandeerd dat de kosten voor onze organisatie straks niet hoger uitvallen. Maar wat gebeurt er als de exploitatie toch te positief is ingeschat? Ik ben daar niet gerust op.”

CDA-fractie: onzekere begroting Tijdens de raadsvergadering vorige week schaarde CDA zich achter de plannen. Lianne van der Aa, fractievoorzitter: “Ook omdat er dit keer wél een goed (communicatie)proces is gevolgd. Daar hebben we het college complimenten voor gemaakt. Er was weliswaar een hele collegeperiode voor nodig, maar goed, laten we vooral vooruit kijken en met z’n allen een succes maken van het nieuwe gemeenschapshuis.”   Lianne gaf het college wel enkele aandachtspunten mee, die aansluiten op de zorgen van de KBO. “Er zitten nogal wat slecht onderbouwde aannames in de begroting en verschillende zaken zijn nog onduidelijk zoals de faciliteiten, exploitatie, inzet vrijwilligers en verkeersafwikkeling. Ook is er nauwelijks budget opgenomen voor de marketing. Litserborg heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om daar goed aandacht aan te besteden. Wij hebben daarom gevraagd de begroting snel verder te onderbouwen.”