04 maart 2022

CDA-kandidaat Femke Klomp: “Verenigingen houden ons dorp draaiende!

Ze was de afgelopen vier jaar het enige Gemondse raadslid. En ze wil door! Femke Klomp-Pullens staat op  plek 3 voor CDA Sint-Michielsgestel. Ze woont samen met haar man Marcel Klomp en zoons Julian (11) en Lucas (9) in het mooie Gemonde.

Femke heeft zich de afgelopen dagen ondergedompeld in het feestgedruis. Haar zoon Julian had dit jaar als adjudant de eer om samen met Prins Kevin, Prinses Naita en Burgemeester Lisa de scepter te zwaaien over Mullukzuipertjesland. "Trots dat 'ie was: bovenop de Prinsenwagen in vol ornaat! En net zo trots stond ik ernaar te kijken", zegt Femke lachend. De Stichting Jeugdcarnaval Mullukzuipertjes had weer een heel programma opgetuigd voor de jeugd. "Zo'n carnavalsfeest is voor een dorp als Gemonde ontzettend belangrijk. Carnaval is één van de activiteiten die het dorp bruisend houdt. Er is reuring. We drinken gezellig een pilsje met elkaar en hebben het over van alles én over niets".

Het carnaval in Gemonde kent alleen een Jeugdraad van Elf. Alle kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool mogen meedoen. De carnaval staat of valt met voldoende aanwas van jeugd. "Jonge gezinnen houden ons dorp leefbaar. Zij geven bestaansrecht aan de basisschool en zorgen voor aanwas van verenigingen. Ik maak me dan ook zorgen dat het aantal kinderen nog steeds daalt.” Maar Femke noemt in één adem ook de kracht van het dorp: “We zijn gezegend met een groot verenigingsleven. En kijk naar dorpshuis De Stek, waar nu stenen worden gestapeld, en de nieuwe voetbalaccommodatie voor V.V. Irene. Daar hebben we ons als CDA de afgelopen tijd hard voor gemaakt."

Om het verenigingsleven op peil te houden, moeten er nog meer nieuwe woningen gebouwd worden. Maar nu de plek nog. Een projectontwikkelaar probeert een kleinschalig bouwplan te realiseren nabij de Rietstok. "Dit plan is op korte termijn de enige kans op nieuwe betaalbare woningen. Ik doe een beroep op omwonenden, gemeente en projectontwikkelaar met elkaar in gesprek te blijven. Dat is in het belang van ons dorp!"

En dan nog even terug naar het carnaval. Het filmpje van de verkeersgroep Gemonde waarop zij op een ludieke wijze aandacht vraagt voor het onderhoud van de Gemondse doorgaande weg had niet misstaan in de carnavalsoptocht. “Met rollators en kinderwagens is het een hele opgave om van kombord tot kombord te komen. De gemeente heeft samen met de verkeersgroep een verkeersvisie gemaakt voor herinrichting van de Dorpsstraat en Sint-Lambertusweg. Echt een mooi plan. Ook ik heb hierin mogen meedenken. Maar het moet niet bij het maken van plannen blijven. Het zou toch mooi zijn als de route van de carnavalsoptocht over 4 jaar in zijn geheel vernieuwd is!"