04 maart 2022

CDA-kandidaat Harvy Schouten: “Mens én dier zijn mijn passie!

Bijna acht jaar is Harvy Schouten gemeenteraadslid voor CDA Sint-Michielsgestel. Eerst vanuit de oppositie en de laatste vier jaar als fractievoorzitter binnen de coalitie. Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen staat hij op plaats 4 van de kandidatenlijst. Maar wie is Harvy Schouten nu eigenlijk en wat motiveert hem om actief te zijn in de lokale politiek?

Harvy is geboren en getogen in Berlicum. “Ik woon nog steeds op de plek waar ik ben opgegroeid. Normaal gaan de kinderen uit huis, maar bij mij is het andersom gegaan: ik ben het huis weer ingekomen.” In 2007 heeft hij na zijn studie het agrarische bedrijf van zijn ouders overgenomen. Nu woont Harvy met zijn vrouw Sofie en twee jonge kinderen op deze prachtige locatie in het buitengebied.

Als zelfstandig ondernemer is hij zeven dagen in de week, samen met familie en vijf medewerkers, aan het werk binnen hun dierenpension en akkerbouwbedrijf. Het bedrijf is de laatste jaren verder uitgebouwd. Verduurzaming speelt daarbij een belangrijke rol. Met meer dan 2.000 zonnepanelen op de daken, wordt niet alleen het bedrijf voorzien van elektriciteit, maar ook een grote hoeveelheid stroom teruggebracht op het elektriciteitsnet. Harvy: “We hebben geen gasaansluiting meer, alles draait op warmtepompen. En dit jaar gaan we met een elektrische bedrijfsauto rijden, waarmee we dieren bij mensen thuis ophalen. Ik hoop zo anderen te motiveren met duurzaamheid aan de slag te gaan!”

Zijn passie voor duurzaamheid komt ook terug in zijn raadswerk. “De energietransitie staat hoog op de raadsagenda. Maar ik ben niet zo van het verplichten. Je moet mensen inspireren en stimuleren. En zorgen dat verduurzaming ‘haalbaar en betaalbaar’ is. Te grote stappen hebben uiteindelijk een averechts effect.”

Hij ziet veel raakvlakken tussen ondernemen en het werk als raadslid. “Als ondernemer moet je voortdurend beslissingen nemen over het hier en nu, maar ook de langere termijn goed in het oog houden. In de politiek is dat niet anders. Bijvoorbeeld waar we in de toekomst woningen gaan bouwen. Daar gaan door allerlei procedures vaak nog jaren overheen, maar we bepalen vandaag waar de woningen van de toekomst komen te staan. Het besluit dat je nú neemt, is veel belangrijker dan het lintje dat je straks mag doorknippen.”

Harvy sluit af met een hartenwens voor Berlicum. “Een prachtig dorp met een mooi dorpshart in de vorm van het opgeknapte Mercuriusplein. Dit hart moet blijven kloppen en daarvoor is meer nodig dan alleen wat stenen. We hebben een rijk verenigingsleven. Dat moeten we wel blijven faciliteren en ondersteunen, óók vanuit het gemeentehuis. Dat zie je mooi terug in ons verkiezingsprogramma, met daarin concrete maatregelen om verenigingen een extra duwtje in de rug te geven.