11 maart 2022

CDA-lijsttrekker Lianne van der Aa: “Nog zoveel te doen!

Vier jaar is ze nu wethouder, na daarvoor eenzelfde periode warm te hebben gedraaid in de oppositiebankjes. “Het wethouderschap is een dankbare functie en tegelijkertijd ook best een pittige. Maar het is vooral mooi dat je ook echt iets voor elkaar kunt krijgen voor onze inwoners.” Lianne van der Aa is voor de derde keer lijstrekker van CDA Sint-Michielsgestel en wil graag door als wethouder.

Lianne werd 55 jaar geleden geboren in Den Dungen. Ze groeide hier op en heeft voor studie en werk ook een tijdje in het westen en in Vught gewoond. “20 jaar geleden kwam ik weer terug op het honk: de boerderij van mijn (groot)ouders die hier al bijna 400 jaar staat. Hier zijn onze dochters Vicky en Rosa opgegroeid, gingen ze naar school en waren ze actief bij onder andere korfbal en harmonie. In die periode heb ik gemerkt hoe mooi het is om in zo’n betrokken gemeenschap te wonen. Soms wordt weleens vergeten dat we het hier best goed voor elkaar hebben.”

Lianne is bijna 20 jaar - samen met haar man Frank - eigenaar geweest van een communicatiebureau. “Toen ik als wethouder begon, merkte ik dat ik veel profijt had van mijn ondernemerservaring. Je bent gewend om duidelijke doelen te stellen en knopen door te hakken. Maar je weet ook hoe belangrijk het is om verbinding te maken, goed te luisteren naar de ander en niet steeds het hoogste woord te hebben. En áltijd te doen wat je belooft. Onze verkiezingsleus (Lokaal-Betrokken-Betrouwbaar) komt dan ook niet zomaar uit de lucht vallen.”

Een terugblik op vier jaar besturen geeft een gevoel van tevredenheid maar ook van ongeduld. “Ik denk dat we als CDA – vanuit raad en college – veel voor elkaar hebben gebokst. We beloofden in de vorige campagne veel te bouwen, en dat is gelukt met zeker 800 gerealiseerde of al definitief geplande woningen. We beloofden een starterslening in te voeren, de gemeenschapshuizen te versterken, sportaccommodaties te vernieuwen, schoolgebouwen uit te breiden, de hondenbelasting af te schaffen, één loket voor zorg en welzijn te maken. Achter het meeste kan een vinkje.”

“Maar tegelijkertijd”, gaat Lianne verder, “is er nog zoveel te bereiken. En eerlijk is eerlijk, het duurt soms ook gewoon te lang. Er zijn nog teveel verkeersknelpunten en daar willen we jaarlijks een ton extra voor uittrekken. We beloven nóg eens 800 woningen te realiseren, waarvan minimaal een kwart sociaal. Het groenonderhoud kan beter, daarop moeten we minder beknibbelen. En mijn persoonlijke wens: meer energie steken in bestrijding van eenzaamheid. Ik heb de afgelopen jaren voor een aantal oudere mensen mogen zorgen en gemerkt hoe ‘tijd en aandacht’ het verschil kan maken in het leven van een ander. Ik hoop dat we de komende jaren een nog stevigere coalitie tegen eenzaamheid kunnen vormen."