21 januari 2022

CDA Sint-Michielsgestel staat achter onze horeca

We leven inmiddels alweer bijna 2 jaar met het COVID-19 virus. De impact op onze ondernemers is enorm, óók in onze gemeente. Sinds vorige week heeft het kabinet in Den Haag de lockdown wat versoepeld, maar niet voor de horeca. Thieu van Berkel van Brasserie Thuys: “Het is echt heel pittig. Maar we moeten vooruit kijken en dat doen we ook!” CDA-raadslid Kirk den Otter gaat met hem in gesprek.

Natuurlijk is Kirk als dorpsgenoot benieuwd hoe het momenteel gaat met Brasserie Thuys. Thieu vertelt: “De diverse lock downs uit 2020 en 2021 hebben grote impact gehad. Niet alleen financieel, maar ook mentaal doet het wat met je. Ik ben een betrekkelijk nieuwe ondernemer en dan zijn grote activiteiten als carnaval en de feestdagen extra belangrijk. Een totale sluiting in die periodes maak je tijdens de zomerweken echt niet meer goed.”

Kirk kan zich daar alles bij voorstellen. “Je moet er toch niet aan denken dat dit soort ondernemingen uit onze dorpscentra verdwijnen? Juist omdat we de afgelopen jaren hard hebben gewerkt aan meer reuring in de dorpscentra. Nieuwe woningen en opgeknapte pleinen zijn belangrijk, maar het zijn inwoners, bezoekers én ondernemers die een centrum tot leven brengen.”

“Hoe kan het wél?”
De coronaregels worden bepaald in Den Haag, maar Kirk is wel benieuwd wat de gemeente voor de horeca kan betekenen. Thieu: “Juist nu hebben we behoefte aan een meedenkende overheid. We proberen steeds vaker samen te werken en slimme verbindingen te leggen, zowel met collega-bedrijven als met verenigingen. En als daar dan goede initiatieven en evenementen uit voortkomen, dan hopen we dat de gemeente enthousiast meedenkt en meewerkt. Er zit veel energie in onze gemeenschap, maar die wordt nog te vaak geremd door regeltjes en procedures. Laten we vaker samen kijken hoe iets wél kan!”

Zijn oproep is niet aan dovemans oren gericht. Kirk refereert aan de kermissen van afgelopen najaar. “Die dreigden allemaal niet door te gaan vanwege de coronaregels, maar als CDA Sint-Michielsgestel hebben we toen flink op de trom geslagen om dát te voorkomen. Gelukkig waren er enkele exploitanten die toen samen met de gemeente de handschoen hebben opgepakt. Dan kun je zeggen: ach, het is maar een kermis. Maar ik denk dan: toch weer een moment waarop onze inwoners elkaar tegenkomen en plezier hebben.”