15 februari 2021

Jongeren, meld je aan en wordt lokaal politiek actief

Uit recent onderzoek van I&O (20-21) blijkt dat jongeren en huidige politici elkaar niet goed weten te vinden. Ze lijken elkaar ook niet goed te begrijpen. Daarom meteen deze reactie vanuit het CDA.

Ongeveer de helft van de jongeren wil meebeslissen over de toekomst van ons land. En dat is flink meer dan de huidige bestuurder denken, namelijk 29%. De jongeren willen meebeslissen door te stemmen (2/3) en eventueel door een referendum (1/3). Ook hier schatten bestuurders de betrokkenheid van jongeren veel te laag in. Er ligt een flinke kloof naar de jongeren.

Door wie worden de jongeren beïnvloed? Een derde noemt wetenschappers en een kwart noemt journalisten als belangrijke bron. Influencers staan bij de jeugd onderaan met een schamele 3%. U raadt het al, de bestuurders zaten (ook) hier helemaal mis.

De belangrijkste reden voor jongeren om niet politiek actief te zijn is de stroperigheid van de besluitvorming en de arrogante houding van de politici (“ze denken dat ze altijd gelijk hebben”).

Bestuurders en jongeren moeten dringend naar elkaar op zoek. De eerste stap moet gezet worden door de bestuurders, de politici. Met dit artikel nemen wij die eerste stap. Wij nodigen elke jongere uit om contact met ons op te nemen. Stel jouw vragen en vertel ons wat je belangrijk vindt. Maak  samen met ons dit geweldig mooie dorp een plek voor oud én jong. Ons dorp van nu: een dorp voor de toekomst.

In het onderzoek wordt uitgegaan van een jongere tot 24 jaar. Wij doen met name een beroep op de oudere jongeren: tot 50 jaar. Wij begrijpen dat je het superdruk hebt met een nieuwe baan, samenwoont met een partner met eventueel nog kinderen erbij. Maar ook een adviserende rol op jouw deskundigheid is een mogelijkheid. Laat van je horen.

Fractie CDA Son en Breugel,
Voor een betrokken, betrouwbaar bestuur.

Welke partij verdient jouw stem bij de Tweede Kamerverkiezingen?  Kom erachter:  https://www.youngvoice.nl/home